Street Fighter x Tekken Vita

Na Marvel vs Capcom 3 en Mortal Kombat is het stil geweest rondom fighters op de PlayStation Vita. Gelukkig is Street Fighter x Tekken hier om de boel wakker te schudden.

Header

Street Fighter x Tekken is al een tijdje uit voor pc, Xbox 360, iOS en PlayStation 3. De PlayStation Vita-versie heeft lang op zich laten wachten, maar dat geeft ook voordelen. Het spel is nog niet goed gebalanceerd bleek na een tijdje en die fouten worden er half december uitgehaald met een gratis patch. Denk aan alle personages die bewegingsupgrades krijgen, zoals snellere worpen, maar ook specifieke personages krijgen verbeteringen. Zoals Tekken-personages die betere anti-air krijgen. De handheldversie is dus vrij snel van deze issues af en is geen proefkonijn geweest. Extra items en dergelijke die je vanaf nu koopt voor de PlayStation 3- of PlayStation Vita-versie worden gedeeld met beide versies.

Street Fighter x Tekken Vita

Gratis DLC voor het wachten
Het grootste voordeel is namelijk dat de PlayStation Vita-eigenaren van Street Fighter x Tekken de 38 alternatieve kostuums en twaalf DLC-personages gratis en voor niets erbij krijgen. Alisa Bosconovitch, Bryan Fury, Christie Monteiro, Jack-X, Lars Alexanderson en Lei Wulong komen bij de Tekken-zijde van het spel. Blanka, Cody, Dudley, Elena, Guy en Sakura gaan namens Street Fighter knokken. De exclusieve personages van PlayStation 3 zijn ook toegevoegd, dus Kuro en Toro, Pac-man, Mega Man en de inFamous Cole zijn aanwezig bij deze knokpartij. In totaal zijn er 55 personages, dus klagen over de hoeveelheid personages is onmogelijk.

Street Fghter x Tekken Vita

Nieuw
Street Fighter x Tekken voor PlayStation Vita is qua gameplay in de basis hetzelfde als de eerder uitgekomen versies. Opletten dus, want de wedstrijd werkt volgens het Tekken Tag Tournament-principe. Je speelt twee tegen twee en wie als eerste een personage op de grond ziet gaan heeft verloren. Dus je hoeft ze niet allebei te verslaan. De knoppenlay-out is dan weer van Street Fighter, dus een lichte, medium en krachtige slag- en trapknop om te gaan knokken. Ook het veelbesproken gem-systeem, items die je moet activeren tijdens het vechten om in die partij tijdelijk een boost te krijgen, zit er weer in.

De nieuwe features die door PlayStation Vita mogelijk gemaakt worden bestaan uit het touchscreen voor en achter waarmee je ook bewegingen op het scherm kunt uitvoeren. Ik ben niet zo’n fan van het gebruik van de voorkant, want ik zie graag de beelden voor me en niet mijn eigen vingers. Die ken ik namelijk al vrij goed. Gebruikmaken van het touchscreen aan de achterzijde is dan wel weer een verademing. Hierdoor start je een launcher of gooi je door te swipen in plaats van twee druktoetsen te gebruiken en dat went heel snel. Een prettige toevoeging die wel degelijk zijn nut heeft. Zo zie je alles op je scherm en kun je veelgebruikte bewegingen makkelijker maken.

Street Fighter x Tekken Vita

Street Fighter x Tekken maakt gebruik van de ingebouwde PlayStation Vita-microfoon, zodat je online lekker kunt babbelen, of schelden, met je tegenstanders. Natuurlijk is een vechtspel niets zonder online functies en daar maakt de handheldversie ook weer druk gebruik van. Ad hoc en online gaan prima, zonder lag. Een leuke bijkomstigheid is Cross-Platform. Je kunt tegen mensen die Street Fighter x Tekken voor PlayStation 3 hebben spelen. Je ziet aan een icoontje of je tegen een andere PlayStation Vita-speler bezig gaat of tegen een consolegebruiker.

Street Fighter x Tekken Vita

Modi
Qua modi zijn er Ranked Match, Endless Battle en Scramble Battle aanwezig. Ranked Match zegt genoeg, je speelt hier voor battle points tegen elkaar. Hoe meer punten iemand heeft, hoe beter diegene is. Toch werkt de match maker niet altijd even goed. Het duurt vrij lang voordat er iemand gevonden is en er zit soms wel heel veel verschil in punten. Misschien gaat het online nog wat drukker worden, maar helemaal eerlijk voelt het niet aan. In Endless Battle maak je een lobby aan en blijft de winnaar in de arena en wordt uitgedaagd door een volgende speler in diezelfde lobby. In Scramble speel je met vier spelers tegelijk op het scherm om er helemaal een chaos van te maken.

Street Fighter x Tekken Vita

Graphics
Grafisch weet Capcom er weer een lust voor het oog van te maken. Met Marvel vs Capcom 3 hebben ze de standaard gezet voor PlayStation Vita en deze halen ze met gemak met Street Fighter x Tekken. Kleurig, geen vertragingen tijdens de meest chaotische tagcombo’s en mooie arena’s met bewegende achtergronden. Hiervoor hebben ze wel wat effecten uit moeten schakelen ten opzichte van de consoleversies. Schaduwen zijn verdwenen en er zijn ook minder achtergrondanimaties. Deze opofferingen zijn jammer, maar een lag-vrij spel is belangrijker dan extra animaties. De cutscenes zijn, zoals we ondertussen gewend zijn van Street Fighter, nogal statisch. Toegegeven, het is een vechtspel, dus je speelt het niet voor het fantastische diepgaande verhaal. Toch laat Mortal Kombat zien dat het beter kan.

Street Fighter x Tekken Vita

Street Fighter x Tekken is een heerlijk vechtspel. Als je de PlayStation 3-versie al hebt is het handig dat DLC voortaan gedeeld wordt en Sony's Cross-Platform ondersteund wordt. Ook je data wordt gedeeld, dus als je onderweg nog wat rankings verder wil raken is dit nu mogelijk. Grafisch is het weer een pareltje van Capcom, met snelle gameplay en geen vertragingen tijdens het vechten. Goede en stabiele netwerkcode zorgt ook voor veel plezier online. De enorme hoeveelheid personages maakt Street Fighter x Tekken compleet. Een waardige Street Fighter-versie voor de PlayStation Vita, jammer dat deze zo laat pas na de consoleversie klaar is.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Goede port met behoud van de meeste elementen - Zichtbare touchscreen ontneemt zicht bij gebruik 8
+ Meer personages en alternatieve kostuums