geoDefense Swarm

Ik heb nooit onder stoelen of banken gestoken dat ik fan ben van geoDefense. Lang voordat ik met Windows Phone in aanraking kwam zag ik de game al op een iPhone 3G en ik was stiekem wat jaloers dat die game niet voor mijn geliefde Nokia 5800 beschikbaar was. Een aantal jaar later zijn zowel geoDefense als de opvolger geoDefense Swarm beschikbaar voor Windows Phone en kan ik het op een Nokia spelen. Een geschenk uit de hemel kan ik je nu al wel vertellen!

Net als de eerste geoDefense is Swarm een tower defensegame. Dit betekent dat je gevechtstorens moet plaatsen op een speelveld om vijanden te verhinderen bij het einde te geraken. Waar de creeps, zoals de vijanden heten, in het eerste deel een vaste route volgden is het in Swarm niet bekend hoe ze zich bewegen; er is geen vooraf bepaald pad meer, maar ze gaan direct via de kortste route naar de uitgang.

Door het slim plaatsen van torens bepaal jij dus welke route gevolgd wordt. In het begin is dit niet zo'n probleem, maar latere levels hebben meerdere in- en uitgangen die jou forceren om je torens verspreid over het veld te zetten. Ook zijn sommige vijanden zo sterk of snel dat een simpele gang gemaakt van torens niet voldoende is. Je moet ze ook upgraden zodat ze sterker worden. Je budget is echter niet zo groot dat je én veel torens kunt plaatsen én deze maximaal kunt upgraden. Je moet goed nadenken, maar de creeps blijven komen dus je moet ook snel denken.

Dit is niet de enige verandering, er zijn namelijk ook vakken toegevoegd die een speciale functie hebben. Zo zijn er vakken die de creeps versnellen, maar ook vakken die de creeps health teruggeven. Je moet dus zorgen dat ze daar niet overheen kruipen. Wat betreft de torens is er één wisseling. In plaats van de regenboogtoren die energie verzamelt om vervolgens de mogelijkheid te bieden om te ontploffen, heb je nu een paarse toren die een soort schokgolf uitzendt welke de creeps zou moeten schaden. Voor mijn gevoel hebben deze echter vrij weinig nut en ik gebruik ze dan ook niet.

swarm swarm

De iets andere opzet, de nieuwe vakken en nieuwe toren veranderen weinig aan de basis van de game. Je moet nog steeds slim torens neerzetten en upgraden om de levels te halen en je hebt nog steeds een beperkt budget zodat je niet oneindig wapens in kunt zetten. Het verschil tussen beide games is echter wel groot genoeg om het geheel fris te laten aanvoelen en met in totaal 30 levels in drie verschillende niveaus is er meer dan genoeg te doen.

Er zijn momenten dat je compleet het overzicht verliest tijdens het spelen van de latere levels. Wegen waarvan jij dacht dat je ze dichtgezet had, blijken toch ergens nog een opening te hebben waardoor creeps naar de uitgang kunnen sluipen. De stem die dan gaat aftellen hoeveel levens je nog hebt zorgt voor nog meer paniek en stress waarop jij gefrustreerd weer een nieuw potje opstart, want dit MOET en KAN beter!

Dat gevoel houd je totdat je een level uitgespeeld hebt. Op dat moment roep je keihard je overwinningskreet en voel je je helemaal de man (of vrouw). Het gevoel dat je krijgt als je een level uitspeelt streelt je ego en maakt je onoverwinnelijk. Totdat hetzelfde patroon zich weer herhaalt in het volgende level...

Ook Swarm is weer een uitstekende game binnen de geoDefense-franchise en is door de hogere moeilijkheidsgraad langer houdbaar dan het eerste deel. Er is wat weinig vernieuwing en die ene nieuwe toren hadden de makers ook weg mogen laten, maar ondanks die twee kleine minpuntjes is geoDefense Swarm ook weer een must have voor iedereen met een Windows Phone (of iPhone). Coolste tower defensegame ooit en een die ik al wekenlang elke dag wel minstens een half uur gespeeld heb.

5

Gespeeld op Windows Phone, ook beschikbaar voor iOS

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.