Nexuiz

FOK!games kreeg de kans om vragen te stellen aan de ontwikkelstudio Illfonic. Hieronder lees je het interview.

1. Tegenwoordig zijn er veel FPS-games op de markt, wat doet Nexuiz eruit springen?
Twee dingen doen Nexuiz er tussenuit springen: ten eerste is er de CryEngine 3 die een prachtige victoriaanse, science-fiction art-stijl neer kan zetten en ten tweede is er het nieuwe dynamische Mutator-systeem dat spelers de regels van het spel direct doen veranderen. Deze laatste is een grote innovatie voor FPS-games, zeker degenen met compititieve multiplayer. Het Mutator-systeem brengt een hoop strategie met zich mee dat teams tegen elkaar kunnen gebruiken. Elke Mutator heeft namelijk ook een tegenovergestelde versie.

2. Wat was de reden om de CryEngine te kiezen voor het ontwikkelen van Nexuiz?
We zijn een klein team en de CryEngine 3 heeft een robuuste toolset met snelle ontwikkelprocessen. Daarnaast kon de engine hoge kwaliteit aan visuals op een snelle manier verwerken en is de engine zeer geschikt voor multiplatform spellen. Ook waren we zeer nieuwsgierig wat de engine nou precies inhield.
Nexuiz3. Hoe heeft Nexuiz Legacy, een open source project, het ontwikkelproces beïnvloed?
We kunnen helaas geen open source versie van de game maken maar we willen wel een gemeenschap die ons feedback geeft en waar we kunnen kijken naar eventuele aanpassingen. Daarnaast is IllFonic nog steeds bezig met de Classic Nexuiz en dit zal meer aanwezig zijn als de fora en website een update krijgen.

4. Wat is de grootste uitdaging tot nu toe in de ontwikkeling van Nexuiz?
We zijn een klein team en hele grote taken waren daardoor erg vervelend. Daarnaast hadden we ook enkele interne problemen maar het was alles waard en we denken dat we echt een leuke game neergezet hebben.

5. Welke gameplayverschillen kunnen we zien in vergelijking met de originele Nexuiz?
De grootste verandering die de gamers zullen merken zitten in de physics van het spel, het is namelijk niet meer een gemodificeerde Quake Engine die we gebruiken. Het spel is daarnaast meer gebalanceerd en toegankelijker gemaakt. In de originele versie moest je echt goed zijn voordat je iemand kon doden. De wapens zijn redelijk hetzelfde gebleven maar we hebben de Dynamic Mutators toegevoegd samen met Melee-mogelijkheden.

Nexuiz6. Hoe behoudt je de balans met meer dan honderd mogelijkheden voor je personage?
Het Dynamic Mutator-systeem is gebaseerd op meerdere dingen. Er zijn vier categoriën Mutators: jijzelf, iedereen, jouw team en het vijandelijke team. Daarnaast telt de duur en hoevaak het voorkomt ook nog mee. De balans van dit allemaal wordt via de server bepaald en je kan maar één Mutator per categorie aan hebben staan. Dit leidt tot zo'n 1.7 miljoen mogelijke combinaties van krachten in het spel.

7. Hebben jullie hulp gekregen van de originele ontwikkelaar?
Forest Hale, de hoofdontwikkelaar van de originele Nexuiz, heeft nu voor ons de Bot AI gedaan. Het uiterlijk is geïnspireerd door het originele level Strength van Paul Evers en Lee Vermeulen, degene die de originele Nexuiz bedacht heeft, was ook erg behulpzaam met wat we nodig hadden.

8. Zijn er bepaalde Mutators in het spel die je moet kiezen voordat je andere kan gebruiken?
Dynamic Mutators worden aan spelers gegeven als ze iets oppakken, vijf kills achter elkaar hebben of een vlag afpakken. Als je de mogelijkheid krijgt krijg je tussen de drie en de honderd mogelijkheden om iets te ontvangen. Elke Mutator zal vastzitten aan een soort gewicht en zijn daarom ingedeeld in vijf levels waar een level vijf zwaarder meetelt dan een level één en daardoor ook minder vaak voorkomt. Door punten te gebruiken die je tijdens het spelen verdient kan een speler de kans vergroten uit welk level ze een Mutator krijgen. Hierdoor kunnen spelers ook op langere tijd een doelstelling neerzetten.