Nexuiz

Nexiuz Header

Gespeeld op Xbox 360
Ook beschikbaar voor PS3 en PC

De markt van first person shooters wordt de laatste jaren geregeerd door grootmachten als Call of Duty en Battlefield. Vooral de online multiplayer van deze games wordt dagelijks door meer dan een miljoen mensen gespeeld. Dit is echter niet waar het allemaal begon. Als we terug in de tijd gaan zien we dat de games Unreal Tournament en Quake III: Arena als online shooter de basis hebben gelegd voor de populariteit van het genre. Nexuiz was oorspronkelijk een mod voor de laatst genoemde game. Illfonic heeft dit concept opgekocht en heeft er nu een nieuwe game van gemaakt met dezelfde naam. Maar is de markt niet al verzadigd?

Wat meteen opvalt aan Nexuiz is dat het een andere opzet heeft dan de reguliere shooters die je vandaag de dag tegenkomt. De actie is razendsnel en campen is zo goed als overbodig, omdat iedereen toch voorbij vliegt. Dat is meteen een voordeel aan deze game, omdat het meer op snelheid en reflexen aankomt dan op tactiek en je tentje opzetten. Ben je echter groot fan van deze tactische shooters, dan is Nexuiz misschien wel een te sterk kopje thee voor je. De levels zijn klein qua opzet en bieden veel kleine doorgangetjes die je van kamer A naar kamer B brengen.

Wapens
Omdat Nexuiz is gebaseerd op de oudere shooters zie je dat de balans van de wapens heel anders ligt dan je misschien van een shooter gewend bent. Je begint je matches met een shotgun die een scattershot afschiet en als secundair schot een geconcentreerde kogel afschiet. Er zijn ook andere wapens beschikbaar met kekke namen als Ravager, Hagar en Crylink. Zegt weinig natuurlijk, maar in feite komt het neer op pistolen, automatische geweren en rocket launchers. Het probleem is echter wel dat je eerste wapen net zo sterk lijkt als de andere wapens waarmee je speelt, waardoor de andere wapens wat overbodig lijken.

Nexuiz

In sommige gevallen is je shotgun zelfs je beste keus, omdat andere guns te traag zijn of gewoon niet precies zijn tijdens het schieten. Het komt erop neer dat je veel shotguns voorbij zult zien komen in de arena's waar je speelt. De arena's zijn overigens wel goed afgesteld op de verschillende mogelijkheden van Nexuiz. De acht mappen die speelbaar zijn bieden genoeg variatie om aan jouw speelstijl te voldoen. Tel daarbij ook nog eens twee game modes, Team Deathmatch en Capture the Flag, bij op en je zult je genoeg kunnen vermaken met Nexuiz.

Mutators
Waar Nexuiz zich in onderscheidt is het onvoorspelbare van het spel. Door elke map heen verspreid liggen voorwerpen die je een drietal aan opties geven om de spelregels aan te passen. Zo kun je bijvoorbeeld ervoor kiezen om iedereen jetpacks te geven. Hierdoor verandert meteen de flow van het hele spel en zal er gevaren vanuit nieuwe hoeken te vinden zijn. Ook is er bijvoorbeeld de Colorblind-mutator die ervoor zorgt dat je beeld grijs wordt, en je jouw teammaten nauwelijks van de vijand kunt onderscheiden. Deze mutators kunnen op elk willekeurig moment geactiveerd worden, dus je weet nooit hoe een match gespeeld zal worden.

Ook zijn er mutators die jouw team een voordeel geven. Zo kun je een mutator activeren waardoor alle leden van de tegenstander om jou heen verschijnen, en jij de kans hebt om iedereen tegelijk aan te pakken. Er zijn mutators die de grond extreem glad maken of mutators die ervoor zorgen dat niemand meer kan springen. Gelukkig zijn alle levels zo ontworpen dat je nooit echt vast kunt komen te zitten. Door handige plaatsing van teleporters ben je als speler erg mobiel, zelfs met tegenslag. De mutators zijn het grootste pluspunt van Nexuiz en de honderd verschillende variaties hierin zorgen ervoor dat geen enkele match hetzelfde is.

Nexuiz is een game die voor de oudere generatie misschien goede herinneringen zal ophalen, maar dat betekent niet dat het een hoge instapdrempel is. De game zet je zodra je speelt midden in de actie en vloeiend blijven bewegen door de levels is een juiste tactiek. Het sterkste punt van de game is wel de aanwezigheid van de mutators die ervoor zorgen dat het spel erg onvoorspelbaar en spannend blijft. Ook het feit dat deze game campers zo goed als overbodig maken, zorgt ervoor dat je jezelf minder ergert en soms meer plezier beleeft dan de tactische shooters. Tenzij je natuurlijk liever met tentstokken in de weer bent. Dan mag je best Call of Duty gaan spelen.

Lees op de tweede pagina enkele vragen die we gesteld hebben aan de ontwikkelaar en we antwoord op hebben gekregen.

4 Sterren