Metal Gear Solid: Snake Eater 3D
Exclusief voor Nintendo 3DS
Metal Gear Solid: Snake Eater is dit keer te spelen op een handheld en in 3D. Oude wijn in nieuwe zakken of smaakt dit toch naar meer?
Hideo Kojima, de bedenker van de Metal Gear-franchise, is de reeks nog lang niet vergeten. Terwijl wij gamers wachten op de aankondiging van een echte vijfde deel, brengt Konami het derde deel nog eens uit, maar dit keer in 3D op de Nintendo 3DS. Dat er een deel uitkomt op een Nintendo-platform is al een tijd geleden.
Het verhaal speelt zich af in de Sovjet Unie. Amerika heeft een net overgelopen wetenschapper weer moeten uitleveren om de kernwapens uit Cuba te krijgen, dat was de deal. Blijkbaar is deze wetenschapper belangrijk voor de Sovjets en Snake moet uitvinden waarom dat zo is. Met alleen een mes en een simpel pistool moet hij zien te overleven in de jungle. Vrij snel maakt hij kennis met de Cobra's; militairen waar proeven op zijn gedaan en daardoor speciale gaven hebben verkregen. Zij hebben hun eigen plannen met het geheime wapen dat de wetenschapper aan het bouwen is.
Het verhaal en de setting is best beladen, zoals we gewend zijn van Kojima. Er is veel aandacht besteed aan de filmpjes en de stemmen, om in de juiste sfeer te komen en te blijven. Dit is ook in deze versie behouden. In de jungle moet hij niet alleen soldaten te slim af zijn, Snake moet ook zijn honger stillen en zijn gezondheid op peil houden. Op het menu staan onder andere kikkers en slangen. Voor de rest zijn er pleisters en andere medicijnen en hulpmiddelen te vinden. Die hulpmiddelen hebben soms alleen effect voor een specifieke wond, dus het verkennen van de jungle om te zorgen dat je iets bij de hand hebt als het nodig is wordt zo aangemoedigd. Met een radio neem je contact op met je leidinggevende, een arts en later meer raadgevers om je verder te helpen.
Dit verhaal is goed voor zo'n tien uur spelen. Ben je daarmee klaar, dan begint het eigenlijk pas echt. Er zijn verschillende bonussen vrij te spelen als je bijzondere bazen op bijzondere wijze afmaakt en natuurlijk het soms onmogelijk lijkende ‘niet gezien worden door het hele spel heen' is weer terug uit eerdere delen. Niet gezien worden betekent goed gebruikmaken van camouflage. Camouflagepakken kun je zelf maken door een foto te maken van je omgeving waar je speelt. Niet heel nuttig, maar wel grappig. Gebruikmaken van de cameo-meter, die aangeeft hoe onzichtbaar je voor de vijand bent, is nuttiger. Met gevonden camouflagepakken en gezichtsverf in het spel zelf verander je de zichtbaarheid van Snake.
De grootste aanpassing is natuurlijk het 3D-effect. Tot nu toe was ik nog niet onder de indruk geraakt door uitgevers en hun vaak nogal verplicht aandoende pogingen op de handheld, maar wat ontwikkelstudio Kojima Productions heeft gepresteerd is hartstikke tof. Het effect zorgt ervoor dat je jezelf veel meer in de jungle waant. Nergens wordt het overdreven of zien de effecten er lelijk gehoekt uit. Grafisch is dit een van de beste 3DS-spellen op dit moment. Helaas is er een keerzijde en dat is de framerate. Als het erg druk wordt dan zakt deze duidelijk. Onspeelbaar is het niet, maar storend wel.
Daarnaast hebben de ontwikkelaars gekeken naar de gyroscopen in de 3DS. Deze worden gebruikt op momenten dat Snake balans moet zoeken. Wederom voelt dit aan als logisch en niet omdat het kan. Als je over een brug loopt of moet balanceren over een tak, schakelt de camera over op een duidelijk camerahoek zonder 3D, zodat je niet in de problemen komt met de kijkhoek die de 3DS wenst om het effect te bereiken. Zouden ze het wel 3D hebben gemaakt zie je het scherm ongetwijfeld dubbel. Er is duidelijk over de verschillende functies in de handheld nagedacht in plaats van ze met de haren erbij te slepen.
Een probleem die de studio moest tackelen is de besturing. Het origineel had twee richtingspookjes en de Nintendo 3DS heeft deze alleen als je de Circle Pad Pro-uitbreiding hebt gekocht. Zonder deze uitbreiding is het prima te spelen. Met de analoge stick beweeg je Snake, met de a, b, x en y-toetsen beweeg je de camera. Het bukken en liggen gaat via de vierpuntdruktoets. Het is even wennen, maar na een tijdje met Snake rond te hebben gelopen heb je dat onder knie. Makkelijker wordt het als je de Circle Pad Pro hebt, want dan verschuift de camerabesturing naar het tweede pookje en vind je de buk/ligactie op een van de toetsen. Die is wat bereikbaarder dan de vierpuntdruktoets en dat speelt dus net iets fijner. De extra schouderknoppen maken de actie veelzijdiger omdat het wissen tussen CQC en geweer eenvoudiger is.
Met Metal Gear Solid: Snake Eater 3D heeft Konami een prachtig spel afgeleverd. De 3DS heeft met deze titel een serieuzer beladen game in het assortiment. Grafisch laat het spel zien waar de handheld toe in staat is en hoe het 3D-effect gebruikt kan worden. Daarnaast is er aan alle fronten te zien dat er niet alleen een simpele port is gemaakt, maar daadwerkelijk nagedacht is over het gebruik van features en besturing. Het enige minpunt is de framerate, die bij heel drukke situaties stottert. Een sterk en tof gebracht verhaal en de prachtige sfeer en graphics maken dit minpunt meer dan goed. Ken je Metal Gear Solid 3 nog niet, dan is dit een musthave. Ben je fan, dan heb je deze al in huis om het spel in een tweede poging zonder opgemerkt te worden te spelen.
Pluspunten | Minpunten | Cijfer |
+ Mooie 3D graphics | - Framerateproblemen | 8 |
+ Goede besturing | ||
+ Sterk verhaal en setting |