CD: Glee The Music: Season One Vol. 1

Heb je de review van The Beatles gelezen? Mooi, vergeet ze verder maar, want een nieuwe generatie supersterren is hier. Overdreven? In 2009 kende de Glee-cast 25 hits in Amerika. Een prestatie die enkel is voorgedaan door (inderdaad je had het vast al geraden) The Beatles. Hoog tijd om een aantal van die hitsingles te compileren op Glee The Music: Season One Vol. 1.

GLEE: THE MUSIC – SEASON ONE VOL. 1 CD

Ben jij inmiddels ook een 'Gleek'? Zo noem je jezelf kennelijk als je fan bent van de serie Glee. Voor degenen die er minder bekend mee zijn, Glee is een muzikale comedy-/dramaserie die zich afspeelt op een middelbare school in Ohio. In de glee-club van McKinley High zingen de leden verkorte bekende liedjes (glees), meestal in een combinatie van drie, die betrekking hebben op het wel en wee van de hoofdpersonen in de serie. Mede door het gebruik van oude en nieuwe hits, is de immens populaire serie is inmiddels genomineerd voor ruwweg 100 awards en won dit jaar een Golden Globe voor beste televisieserie.

Die populariteit van Glee resulteerde onder andere in games, boeken, dvd’s, shows en, niet geheel onverwacht, ook cd’s. Glee The Music: Season One Vol. 1 is de eerste uit een lange reeks, als de populariteit zo aanblijft, maar is het een waardig album?

gLeek

Vooropgesteld moet gezegd worden dat de cast absoluut talentvol is. Het is een waar genot om naar de serie te kijken en te luisteren naar de stemmen, die songteksten en gebeurtenissen met elkaar laten samenvloeien. Hier knelt hem dan ook gelijk de schoen, want in de serie is de luisteraar in staat om het één en ander in perspectief te zetten, het album daarentegen is gewoon merchandise voor fans. Eén positief aspect hiervan is in ieder geval, dat dankzij Glee meer jonge luisteraars bekend raken met oude tijdloze hits zoals die van The Beatles.

Tracklisting:

1.  Don't Stop Believin'
  2.  Can't Fight This Feeling
  3.  Gold Digger
  4.  Take a Bow
  5.  Bust Your Windows
  6.  Taking Chances
  7.  Alone (feat. Kristin Chenoweth)
  8.  Maybe This Time (feat. Kristin Chenoweth)
  9.  Somebody to Love
  10.  Hate on Me
  11.  No Air
  12.  You Keep Me Hangin' On
  13.  Keep Holding On
  14.  Bust a Move
  15.  Sweet Caroline
  16.  Dancing With Myself
  17.  Defying Gravity

Concluderend waarom zou je een cover album met jaren tachtig-liedjes kopen, als je ook net zo makkelijk de originele losse singles kunt aanschaffen? Eén reden zou kunnen zijn om op een niet dwingende wijze jonge fans in aanraking te brengen met “echte” muziek. Reden twee zou kunnen zijn om eindelijk de K3 en High School Musical-liederen uit het huis en de auto te bannen. Reden drie is als je de serie echt leuk vindt, dan zal het beluisteren van deze cd zeker een lach op je gezicht toveren, omdat je fantastische momenten uit de serie weer naar boven haalt.