DVD: The Strangers

Horror is dood. Wat vrij typerend is voor het type film dat horror uit moet beelden, maar het genre is de laatste jaren ietwat onveranderd gebleven. Tussen alle gore en slasher flicks, sluipt er stiekem wel eens een hele goede killer door. The Strangers is zo een goede horror film, waarbij je vanaf het begin al in het verhaal wordt meegezogen.

De twee hoofdpersonen Kristen (Liv Tyler) and James (Scott Speedman) zijn al dood, voordat de psychopaten aan de deur verschijnen. Letterlijk, omdat we gelijk geconfronteerd worden met de tragische afloop. De film is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal en we zien dan ook in de allereerste scene dat onze vrienden dood zijn. De vraag is nu alleen wanneer en hoe?
Figuurlijk zijn de hoofdrolspelers dood, omdat de liefde voor elkaar niet meer aanwezig is. Iedereen die in het verleden te lang bij zijn of haar partner was, weet precies hoe het is om uit gewoonte bij elkaar te blijven. De sympathie is hiermee snel opgewekt en we weten onszelf dus gelijk te verplaatsen in de hoofdrolspelers.

Dat is het dan ook het mooie van The Strangers, want niet alleen zet Liv Tyler een beste prestatie neer, ook de climax wordt fantastisch opgebouwd naar het al bekende eind. The Strangers is echt eng en dat terwijl de gemaskerde moordenaars amper te zien zijn in de 90 minuten durende film. Op de vraag waarom Kirsten en James vermoord worden krijg je wel een antwoord. Of je daar blij mee bent is een tweede.

Al met al is het verhaal leuk, zijn de acteurs goed, voldoen de psychopaten aan het type 'sadistische vreemdelingen' maar wordt het verhaal verpest door het weggeven van de afloop in de allereerste scene. Het is leuk dat er een bruggetje wordt gebouwd naar een mogelijke sequel. Alleen moeten de kleine foutjes die van The Strangers geen vijf sterren film hebben gemaakt er dan wel uit. Helaas hebben sequels de pech niet per definitie beter te zijn dan hun voorganger.

Label: RCV Releasedatum: november 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: