Boek: Frank Schätzing - Limiet

Een zogenaamde ecothriller van maar liefst 1000 pagina’s, mijn eerste gedachte bij dit gegeven was dat ze bij Greenpeace zoveel woorden niet eens zouden kennen. Limiet van Frank Schätzing heeft echter weinig met deze gedachtegang over het woordje eco te maken. Het gaat meer over de manier waarop we in de toekomst energie zouden kunnen gebruiken.

Frank Schätzing is een zeer multimediale persoon te noemen. Nadat hij afgestudeerd was richtte hij zijn eigen reclamebureau op. Daarnaast heeft hij al meerdere schrijfsels op zijn naam staan, en is hij actief als muziekproducent. Eerder schreef hij al onder andere De Zee, Geluidloos, De Zwerm en nu dus Limiet van meer dan 1000 pagina’s. Met 3.8 miljoen verkochte exemplaren van De Zwerm is hij de best verkochte misdaadauteur van Duitsland.

Limiet is naar mijn mening niet echt een ecothriller te noemen, maar meer een combinatie van een hele goede actie- en avonturenthriller. In feite gaat het verhaal om het mijnen van het gas Helium-3 op de maan en de strijd hieromheen. Dit gas heeft namelijk alle fossiele brandstoffen op aarde zo goed als onnodig gemaakt, en alleen Amerika kan het in grote hoeveelheden mijnen en naar de aarde brengen. Je maakt onder andere kennis met de eerste groep ruimtetoeristen die met een ruimtelift omhooggaan en met de detective Owen Jericho die de Chinese dissidente Yoyo moet beschermen tegen mensen die haar de mond willen snoeren.

Het formaat van dit boek zorgt dat alle verhaallijnen op zich een eigen boek zouden kunnen beslaan van honderden pagina’s. Ze zijn allemaal uitstekend uitgewerkt en vervelen geen moment. Bij sommige boeken van deze lengte wordt het hier en daar langdradig maar dat is bij Limiet absoluut niet zo. Pas in de laatste tweehonderd pagina’s of zoiets begin je door te krijgen wat de verhalen allemaal met elkaar te maken hebben. Op dat punt begint de spanning dan ook toe te nemen zodat je het boek geen moment meer weg wilt leggen.