GTA IV: Episodes from Liberty City

Gespeeld op PC

Ook te krijgen op de Playstation 3 en Xbox 360

Episodes from LibCity

Moorden, schietpartijen, achtervolgingen, drugs en politie. Dacht je alles gezien te hebben in GTA IV? Episodes from Liberty City vindt van niet.

Waar je misschien niet bij stilstaat, is de benaming van deze set uitbreidingen in één pakketje. Het zijn inderdaad episodes, hoofdstukken uit het Liberty City-verhaal. GTA IV, The Ballad of Gay Tony en The Lost and Damned nemen namelijk plaats op min of meer hetzelfde moment. Terwijl je speelt kom je achter dit volledige verhaal van Liberty City - want alles en iedereen heeft met elkaar te maken.

De bundel is voor drie tientjes verkrijgbaar en vereist geen GTA IV om het te installeren. Een slimme oplossing, omdat GTA IV pas later op PC uitkwam en iedereen het al lang en breed aan het spelen was of had gespeeld op de consoles. Je kunt bij het starten kiezen welke uitbreiding je wilt spelen, maar GTA IV zelf is niet beschikbaar.

Episodes from LibCity2

The Lost and Damned (TLaD) gaat over een motorclub a la de Hell’s Angels, die samen rijden op hun custom motoren en beschikbaar zijn voor onfrisse klusjes. Je speelt Johnny Klebitz, de vice-president van deze club. Je hebt het beste voor met je broeders en de club, maar zodra de echte baas van The Lost uit de gevangenis wordt ontslagen, dreigt alles flink uit de hand te lopen.
TLaD heeft een verfrissende opzet in de GTA-wereld. In het begin word je geïntroduceerd aan de mogelijkheden als vice-president, zoals je safehouse en je directe bikervrienden. Je kunt ze altijd bellen om samen te rijden, goedkope wapens te kopen of om motoren te bestellen. Gaandeweg het verhaal doe je aan races mee (met een honkbalknuppel om je tegenstanders van hun motor te meppen), vecht je voor respect tegen de rivaliserende Angels of Death of neem je missies aan.

Episodes from LibCity3

The Ballad of Gay Tony vertelt over het leven van Luis Fernando Lopez, een jonge Amerikaan van Dominicaanse afkomst. Hij heeft twee jaar in de nor gezeten vanwege een drugsgerelateerd delict, maar heeft sinds zijn baan als uitsmijter bij verschillende clubs van Gay Tony dat leven afgezworen. Hij en Gay Tony runnen de clubs, maar niet alles gaat over rozen.
Als uitsmijter en bodyguard van Gay Tony Prince heb je de mogelijkheid om bij clubs binnen te gaan en als je wil met vrouwen aan te pappen. Naast ook normale missies, die al gauw niet meer zo normaal worden, kun je ook samen met je vrienden drug wars uitvechten of boksen in illegale kooigevechten.

De algemene missies van beide uitbreidingen zijn origineel, maar komen grotendeels neer op het ‘schiet-ze-allemaal-dood!’ -principe. Vrijwel elke missie gaat fout en moet je de ontstane rotzooi op zien te lossen. Gelukkig zijn deze missies goed verweven in het algemene verhaal, en de tussenfilmpjes zijn geweldig geacteerd. Ze eindigen allebei met een betere climax dan GTA IV zelf, maar dat is op zich geen prestatie. Het geheel is heerlijk absurd en op momenten hilarisch.
De extravagante personages maken het verhaal, en de voice-acting is opvallend goed. Alleen bij hoofdpersoon Johnny Klebitz is het op momenten matig te noemen. Je hebt toegang tot een stel nieuwe wapens, maar echt nieuw zijn ze niet; het is meestal hetzelfde wapen in een ander jasje. De optionele mogelijkheden houden je wel zoet, hoewel TLaD hierin uitblinkt. Je komt meer dan eens bekende personages van GTA IV tegen en je doet vaak mee aan dezelfde missies.

Episodes from LibCity4

GTA IV voor de PC heeft nog steeds hoge systeemeisen. Het eerste wat je doet is je grafisch hoge settings weer mokkend terugzetten op medium - vooral als je gewend bent andere games op de hoogste settings vloeiend te draaien. Auto’s rijden ook nog steeds als boter in een hete pan en in een helikopter vliegen is mission impossible- vooral als je deze moet gebruiken om vijanden mee om te leggen. Gelukkig heb je daar in TLaD minder last van, want de motoren rijden aanzienlijk fijner. De besturing op PC is sowieso weinig geoptimaliseerd en dat merk je.

Als je het allemaal op een hoop gooit, heb je zeker waar voor je geld: vooral omdat het er twee voor de prijs van één zijn. De missies zijn vermakelijk, de humor is goed, de aparte opdrachten houden je zoet en de multiplayer heeft wat extra modes. Kortom: toffe episodes in een bizar verhaal genaamd Episodes from Liberty City.

Minpunten Cijfer
+ Verhaal houdt nauw verband met GTA IV
- Voice-acting Johnny Klebitz is saai