Pixeljunk Shooter

Toch wel een shooter?
Een shooter is natuurlijk geen shooter zonder eindbazen en deze zijn in Pixeljunk Shooter dan ook aanwezig zij het in beperkte mate, er zijn er namelijk maar drie. Zodra je voldoende diamanten her en der in de levels verzameld hebt, wordt de weg vrijgemaakt naar de volgende eindbaas die je op vernuftige wijze een kopje kleiner moet maken. Na het verslaan van een eindbaas kom je weer in een nieuw stuk van de planeet terecht, iedere keer met totaal nieuwe gameplayelementen. Zo komen er stukken in een ijsgedeelte voor waar giftig en ontvlambaar gas in voorkomt. Je moet voorkomen dat het gas bij de mensen komt omdat zij daardoor zullen sterven. Ook moet je ervoor zorgen dan je niet te lang in zo’n wolk zit omdat deze erg heet is. Maar tegelijkertijd zul je er gebruik van moeten maken door het gas in contact te laten komen met lava. Laatstgenoemde zal dan in vlammen opgaan en daardoor zal het ijs smelten dat er in de buurt zit, zodat je weer verder kunt. Lasers die via spiegels ijs kunnen laten smelten, hete magnetische olie die op je schip afkomt en lava oplost of gas oplevert als het in contact komt met water, noem maar op en Q-Games heeft het in de game verwerkt en draagt bij tot het puzzelplezier. Er komen ook momenten waarop je je schip om kunt laten bouwen met een water- of lavakanon in plaats van een laser zodat je zelf lava kunt laten stollen of ijs wegsmelten. Een en ander zul je wel met beleid moeten doen, omdat je lava soms echt nodig hebt om door een laag ijs heen te komen of ijs om gas tegen te houden bijvoorbeeld. Verderop in de game vind je nog een Inversion Suit, wat het effect van de vloeistoffen op je ruimteschip omdraait en ook een Magnet Suit dat de magnetische olie afstoot in plaats van aantrekt zoals normaal gesproken.

Alles bij elkaar lijkt Pixeljunk Shooter in de eerste levels een heel erg simpel spelletje, maar er zit genoeg origineels in om het een uitdaging te maken. Door de toevoeging van steeds andere zaken moet je je strategie iedere keer aanpassen en elk level blijft een hoop fun opleveren. En als de levels zelf al niet genoeg plezier opleveren kun je altijd nog alle levels opnieuw spelen omdat je er snel genoeg achter zult komen dat er heel veel geheime uitgangen zijn waar meer diamanten en wetenschappers te vinden zijn.

Het zijn niet allemaal diamanten die er blinken
Zitten er dan geen nadelen aan? Zeker wel. Pixeljunk Shooter is eigenlijk vrij klein en kort met zijn drie werelden en acht levels per wereld. Een beetje doorgewinterde speler zal er binnen een paar uurtjes doorheen zijn en helaas bieden de levels meestal weinig alternatieve manieren om ze uit te spelen, ze zijn uiteindelijk toch redelijk recht toe recht aan. Natuurlijk kun je proberen om hoger op de leaderboards te komen door een level sneller en met meer punten uit te spelen, maar dit levert buiten een hogere ranking niets op. Wel zit er in Pixeljunk Shooter nog een 2-player optie. Hoewel co-op dikwijls meer fun is en ook in deze game ongetwijfeld veel lachbuien zal veroorzaken, levert het qua gameplay weinig extra op. Een leuke toevoeging dus, maar niet meer dan dat. Trophyhoeren zullen blij zijn met het feit dat er een 13-tal trophies te halen is en PSP-bezitters kunnen gebruik maken van de remote play. Mocht je de game eenmaal uitgespeeld en alle extra’s gehaald hebben is de replaywaarde helaas niet erg groot, maar wel zal er ongetwijfeld een hoop extra DLC beschikbaar komen op het PlayStation Network.

Al met al is Pixeljunk Shooter een leuke PSN-titel met indrukwekkende physics en leuke puzzels en zeker waard om eens te proberen. Voor de prijs van net geen 8 euro hoef je het in ieder geval niet te laten.