Boek: Mariatu Kamara - De Smaak van de Mango

Waargebeurde verhalen, het is een genre op zich. Het lezen of zien ervan ervaar ik ook als iets aparts. Het is niet iets dat zomaar vanuit een luie stoel op papier is gezet. In plaats daarvan gaat het om werkelijke gebeurtenissen met bestaande personen in de hoofdrol. Des te intenser is het dan ook wanneer het om een verschrikkelijk verhaal gaat. Een verhaal als dat van Mariatu Kamara. Journaliste Susan McClelland heeft in De Smaak van de Mango in ieder geval een dappere poging gedaan om de nare gebeurtenissen die Kamara heeft meegemaakt op papier te zetten.

De in Sierra Leone wonende Mariatu Kamara is nog maar een jong meisje als ze te maken krijgt met een rebellenleger. In eerste instantie lijkt het allemaal nog mee te vallen: de rebellen lijken alleen maar te bestaan in afschuwelijke verhalen. Totdat het noodlot toeslaat en een groepje dorpelingen oog in oog komt te staan met rebellen. Gewapende rebellen, welteverstaan. Vrijwel iedereen wordt vermoord en ook Mariatu lijkt niet aan dit noodlot te ontkomen. Uiteindelijk overleeft ze de slachtpartij, maar zeker niet ongehavend. De rebellen hebben haar handen afgehakt, waarna zich een bizar verhaal ontpopt.

Susan McClelland heeft de gebeurtenissen op een zeer heldere en natuurlijke wijze op papier gezet. Hoewel het onderwerp zeer zwaarmoedig is, komt het in zekere zin toch vrij luchtig over. Nergens krijg je het gevoel je door al te sentimentele passages te moeten werken. Dit komt vooral door de levensvisie van Kamara, die ondanks alles relatief positief in het leven blijft staan. Mede hierdoor leest het werk vrij makkelijk. Toch heeft dit ook een keerzijde, want de ernst komt voor de lezer een stuk minder goed naar voren. Zodoende is de kans aanwezig dat je jezelf erop betrapt De Smaak van de Mango als een fictioneel en vermakelijk boek te lezen, iets wat het absoluut niet is. Het verdramatiseren doet alles natuurlijk ook geen recht aan, maar nu wordt het in wezen wel erg simplistisch en naïef gepresenteerd.

Toch is De Smaak van de Mango geen frutsel. Het is een boek van culturele waarde en het mag zeker niet zomaar afgeserveerd worden. Er valt ook meer dan genoeg uit te halen, met welke achtergrond je dit boek ook leest. Hoe dan ook had er toch veel meer ingezeten. Was auteur McClelland niet op een bijkans journalistieke wijze te werk gegaan, dan was het een ongekend aangrijpend en memorabel boek geweest. Nu kent enkel het verhaal deze twee kenmerken en valt de vorm waarin het gegoten is toch wat tegen.

Uitgever: De Kern ISBN: 9789032512149 Pagina's: 222

Meer leesplezier? Kijk dan snel hier.