CD: Lisa Lois - Smoke

Zelf ben ik absoluut geen fan van programma's als Idols, X-factor en Popstars en ik ben dan ook niet op de hoogte van de talenten die deze shows voortbrengen. Misschien komt het ook een beetje omdat veel van de zogenoemde talenten vaak eendagsvliegen blijken te zijn en met één cd op hun palmares weer in de vergetelheid raken. De naam Lisa Lois zei me dan ook in eerste instantie niets. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet opensta om eens kennis te maken met de winnares van X-factor. Eens kijken of zij het vooroordeel van eendagsvlieg bij mij weg kan nemen. Hoe moet ze dat gaan doen? Met haar nieuwe cd Smoke. Tijd om de play-knop in te drukken en met laten verrassen.

Dat Lisa de lat hoog legt blijkt wel als we kijken naar de namen van een aantal songwriters dat zijn medewerking heeft gegeven aan het album. Toby Gad (schreef eerder voor Beyoncé en Shakira) en Thornalley (werkte met Natalie Imbruglia en Bryan Adams). Dat zijn niet de minste en zou garant moeten staan voor een paar pareltjes.

Op de cd vinden we de tweede single van Lois, 'No Good For Me'. Het is de opener van het album en zet aardig de toon. Het stembereik dat Lisa laat horen is behoorlijk en pakt je bij de lurven. De diversiteit in stijlen en in klank is prettig, het geeft voldoende afwisseling in het album en is zeker voor een eerste cd een heel goede manier om kennis te maken met de zangeres. Ze heeft behoorlijk wat in haar mars. Als we door de tracklist heen gaan, valt op dat ze met het grootste gemak soul inruilt voor pop en eindigt met een meer gospelachtig geluid. Er huizen veel stijlen in haar. Als ik er nog een nummer uit moet halen dat me positief heeft gestemd is het 'Sophia', een lekkere song die zeker blijft hangen en wat mij betreft best een derde single zou kunnen worden.

Lisa's nummer 'Hallelujah' -haar eerste single- kwam meteen op 1 binnen en de akoestische versie die op deze cd is opgenomen laat horen dat die nummer 1 positie geheel terecht is geweest. Een prachtnummer (al is het een cover, ze brengt het in Lisa-stijl), ik kan niet anders zeggen. De warmte van de stem komt meteen bij je binnen en geeft je rillingen. Ik ben blij verrast.

'No Good For Me'

Lisa Lois heeft mij iets anders doen kijken naar de voortgebrachte talenten uit talentenshows. Niet allemaal zullen ze een lang leven beschoren zijn, maar Lois mag wat mij betreft door naar de volgende ronde, en dan bedoel ik dus op naar een volgende cd. Voor die opvolger zou ik wel graag zien dat ze eens één stijl uitkiest, mijn voorkeur zou naar de soul gaan. Maak een heus soulalbum. Smoke is een prachtige kennismaker, een opvolger moet een stijl gaan bepalen.

Tracklist

1. No Good For Me
2. Little By Little