CD: Dave Brubeck - Time Out (Legacy Edition)

De cd Time Out verscheen al een flinke tijd terug, 50 jaar om precies te zijn. Het werd al snel een legendarisch jazzalbum, gespeeld door het Dave Brubeck Quartet. Dit kwartet bestaat uit Dave Brubeck (piano), Paul Desmond (saxofoon), Joe Morello (drums) en Eugene Wright (bassist). Op het album verschenen allemaal nieuwe nummers, geschreven door Brubeck of Desmond. De opener van het album is 'Blue Rondo à la Turk'. Een lekker vlot nummer waarin vooral het afwisselende spel tussen de sax en de piano opvalt, een heerlijke melodie. 'Strange Meadow Lark' opent dan juist een heel stuk rustiger, bijna meer klassieke muziek dan jazz. Gelukkig komt ook hier het ritme wel naar voren. Van een heel ander kaliber is 'Take Five', dit is het enige nummer van Paul Desmond op het album. Niet vreemd dan ook dat de saxofoon de belangrijkste leider is in het stuk en de piano eigenlijk constant de begeleiding, zelfs als de drummer een flink stuk mag improviseren. Dit nummer werd overigens de enige single van het album.

Bij het vierde nummer, 'Three To Get Ready' is het ritme weer lekker rustig, het tovert een sfeertje omhoog van een donker jazzcafeetje waarin de artiesten voor een heerlijk ontspannen sfeer zorgen om de hele avond rustig te kunnen kletsen. Nog zo’n heerlijk rustig nummer is 'Kathy's Waltz', dansen op de vloer is toegestaan maar voel je vooral niet verplicht, je zou de tafels omver kunnen lopen in het café. Bij 'Everybody's Jumpin'' is het dan vooral zaak om het ritme te volgen, een hoofdrol is weer weggelegd voor de saxofoon, maar ook deze krijgt tussendoor een drinkpauze. Het geheel blijft erg rustig. Iets meer pit bij de start heeft het laatste nummer, 'Pick Up Sticks'. Voor de kenners, dit laatste nummer blijft bij zijn 6/4 maat.

Het kwartet tijdens de opnames

Naast het album zit er tevens een cd bij met live-opnames. Deze opnames stammen af van opnames uit Newport in verschillende jaren. Slechts de laatste twee nummers van deze live-sessies staan ook op de cd zelf. Het gaat dan om 'Blue Rondo à la Turk' en 'Take Five'. Hier hoor je ook meteen dat jazz haar bestaansrecht vooral dankt aan de improvisatie. Geen enkele keer dat het nummer wordt gespeeld, klinkt het hetzelfde. Waar bij de album-versie de piano een begeleidende rol had, mag in deze live versie ook Dave zelf even tekeer gaan. Een jazz-album als dit moet je niet even zomaar opzetten, vooral als je geen jazz-liefhebber bent. De kans dat je het dan na een paar minuten uitzet is erg groot: onbekend maakt onbemind. Begin dan gewoon eerst bij de derde track, 'Take Five'. Zet hem maar meteen hard, keihard en geniet van het ritme, keer op keer. De kans is echter groot dat je buren na een aantal dagen wraak gaan nemen, bijvoorbeeld door extra hard in de open haard te gaan rommelen.

Tracklist

Disc 1
1. Blue Rondo à la Turk