CD: Klein - A Devil's Bargain

Als je de eerste klanken van A Devil's Bargain hoort lijkt de duivel ver weg te zijn. De korte a capella intro 'When You're Gone' laat een preview horen van het vocale kunnen van Merel Wijnberg. Samen met Roel Kleintjes vormt ze het singer-songwriterproject Klein. Voor de opnames van live-uitvoeringen wordt het duo vaak bijgestaan door bevriende muzikanten. Hierdoor zijn de trombone, klassieke gitaar, piano en contrabas ook te vinden op dit product uit de lage landen.

Een product waar je best trots op mag zijn, dat moet Excelsior ook gedacht hebben en sloot dit jaar een contract met de band. Muzikaal is het weer eens wat anders, sfeervolle liedjes die parallellen laten horen met Hooverphonic, Portishead en Bic Runga. Meng hier nog wat jazz door en het eindresultaat is een uitermate geschikte plaat voor de late avonduren en de afterparties.

'Hooked' start met een duistere blazer en melancholieke piano die de rook laat optrekken in je huiskamer, alsof je in een ouderwetse jazzclub vertoeft. Bruin meubulair, ronde tafels met kleine lampjes in het midden en een klein podium in de zaal. De trombone en piano combinatie maken het tot een heerlijke zwierige duistere track waar Mark Lanegan en Isobel Campbell het goed op zouden doen. In 'Different Ways' verschijnt er vanachter de rode fluwelen gordijnen een statige zangeres die, op de low-tempo en in triphopachtige sferen gedrenkte muziek, de sterren van de hemel zingt, met precies dat sexy rokerige timbre in haar stem. 'Stars' raapt die zojuist gevallen sterren op en stopt ze zorgvuldig in een muziekdoos. Dromerige loungepop waarin nu de lieve kant van Wijnberg doorklinkt.

In 'Mayday' hoor je een uitgeklede Hooverphonic en is goed voer voor kippenvel. De zwoele stem van Wijnberg omwikkelt het nummer in een dikke warme laag emotie. De plaat staat bol van de sfeervolle, gevoelige jazz-, lounge- en triphopsculpturen die iets magisch en gracieus uitstralen. Een indrukwekkende en coherente plaat die weer eens wat anders laat horen in het Nederlandse muzieklandschap.

Label: Excelsior Releasedatum: Oktober 2009

Kijk voor meer muziek in CD's.