Pokémon Platinum

Vergeleken met Pokémon Diamond en Pearl is het verhaal van Pokémon Platinum niet in grote maten veranderd. De grootste toevoegingen zijn wel twee nieuwe personages, namelijk een nieuw lid van Team Galactic, de badguys van het spel, genaamd Sharon en een geheim agent, genaamd Looker, die Team Galactic in de gaten houdt. Alhoewel het niet veel te bieden heeft voor mensen die het verhaal niet zozeer willen volgen, is het wel leuk dat ze verscheidene nieuwe elementen aan het verhaal toevoegen. Voor de rest zijn de gebeurtenissen in het verhaal zodanig aangepast dat je meer te weten komt over de legendarische Pokémon en de baas van Team Galactic, Cyrus.

Wat de meeste mensen zich natuurlijk afvragen zijn de vernieuwingen. Ten eerste heeft de game een grafische update gekregen. Sommige steden zien er anders uit en de battle-scenes hebben een nieuwe lay-out. Ook hebben de personages nieuwe kleren gekregen en hebben een boel Pokémon een nieuwe sprite. Vergelijk de plaatjes hieronder maar.

Links Pokémon Diamond & Pearl, rechts Pokémon Platinum

Ook zijn de meeste gyms helemaal veranderd en moet je op nieuwe manieren bij de gymleider komen. In de Eterna gym moet je bijvoorbeeld alle trainers verslaan om bij de gymleider komen. Telkens als je een trainer verslaat, draait de klok rond totdat je bij de gymleider kunt. Wat tevens ook een leuke toevoeging is, is het feit dat je voor het vechten tegen een gymleider een intro krijgt. Ook hebben de gymleiders nu een in-battle animatie. Bekijk het volgende filmpje eens.

Eén van de grote veranderingen is de toevoeging van de Distortion World. Deze nieuwe dimensie maakt gebruikt van de 3D capaciteiten van de Nintendo DS. Het is in principe gewoon een 3D-puzzel. Toch is het leuk om te zien dat de makers de moeite hebben genomen om gebruik te maken van de functies van de Nintendo DS. Nu we het toch over de capaciteiten van de DS hebben, kunnen we het ook over de Wi-Fi mogelijkheden hebben. De mogelijkheden zijn geupdate, waardoor het voortaan niet alleen mogelijk is om simpelweg gevechten te voeren, maar ook om je gevechten als video op te slaan en deze te publiceren via Wi-Fi. Naast het publiceren van je video\\\'s kun je ook je box, de plek waar je Pokémon neer pleurt als je ze niet nodig hebt, tonen aan de rest van de Platinum-bezitters. Natuurlijk zijn de oude dingen als ruilen via WFC niet hetzelfde gebleven, want als iemand je gedropte Pokémon geruild heeft kun je er voor kiezen dat er een mail naar je Wii gaat, zodat je het sneller merkt! Hiernaast heb je ook de nieuwe Wi-Fi Plaza, waar je verschillende mini-games kunt spelen en kunt vechten tegen verschillende, onbekende mensen. Hoewel het leuk is dat we nu ook tegen mensen kunnen vechten, voelt het wat stroefjes aan, aangezien je de FriendCodes van deze mensen niet kunt toevoegen in je Pal Pad. Ook is het jammer dat je maar een bepaalde tijd in de Wi-Fi Plaza mag blijven.

De grootste toevoeging is zonder twijfel de nieuwe Battle Frontier. Hier zijn verschillende \\\'attracties\\\' te vinden om je zoet te houden. Deze attracties hebben allemaal hun eigen regels en zijn uniek. In sommige attracties mag je bijvoorbeeld niet je eigen Pokémon gebruiken, maar alleen geleende Pokémon. Hierdoor moet je alles wat je weet over Pokémon gebruiken in het gevecht om te kunnen winnen. Nadat je een bepaalde hoeveelheid gevechten hebt gespeeld kun je het opnemen tegen een Frontier Brain. Deze mensen zijn de leiders van attracties en belonen je met een medaille als je ze verslaat.

Als laatste wil ik het hebben over de andere veranderingen. De legendarische Pokémon Shaymin en Giratina hebben een nieuwe vorm. Ook Rotom heeft een nieuwe vorm. Deze vormen zijn allemaal op andere manieren te bemachtigen. De vormen veranderen de stats van de Pokémon en geeft ze de mogelijkheid nieuwe aanvallen te leren. Verder zijn een hoop andere legendarische Pokémon te vangen na het uitspelen van de game. Ook het weer is veranderd, aangezien Shinnoh in het verhaal getroffen is door een zeer koude storm. Sommige Pokémon zullen verschijnen als het bijvoorbeeld regent. Ook heeft de Pokétch een terug-knop.
Voor de rest is de game vrij identiek aan zijn voorgangers. Zo zijn de contests hetzelfde gebleven en kun je nog steeds Pokémon uitwisselen met de GBA-versies.