Dragon Ball Revenge of King Piccolo

Niemand zal ontkennen dat Dragon Ball Z één van de populairste series ooit is. Er zal echter ook niet ontkent worden dat Dragon Ball een stuk minder populaire serie is dan Dragon Ball Z. De \'Dragon Ball\'-serie speelde zich voor de Z-serie af en staat nog steeds bekend om zijn humor. Gelukkig is Namco Bandai deze serie niet vergeten. Met Dragon Ball Revenge of King Piccolo proberen ze de serie weer leven in te blazen.

Het verhaal van Revenge of King Piccolo volgt de serie vanaf de Red Ribbon tot en met de King Piccolo Saga. Dit betekent dus dat het spel niet vanaf het begin van de Dragon Ball-serie begint. Verwacht dus een jonge Goku die gebeurtenissen omtrent de Red Ribbon Army tot aan King Piccolo meemaakt. Gelukkig blijft het spel wel trouw aan de serie en komen de belangrijkste momenten terug in prologen, dialogen en cutscenes. Het verhaal is hierdoor ook voor nieuwkomers vrij makkelijk te volgen. Het feit dat deze scenes ondersteund worden door Engelse of Japanse stemmen, maakt het allemaal alleen maar mooier. Helaas is dat wel nodig, aangezien je de humor, waar de Dragon Ball-serie zo bekend om staat, amper terug kan vinden in dit spel. Jammer!

De game is, in tegenstelling tot een boel andere Dragon Ball-games, geen fighter, maar een 2.5D side-scrolling beat ‘em up met hier en daar wat platformelementen. Je moet dus van punt A naar punt B gaan. Hierin kom je een horde vijanden tegen die je een kopje kleiner moet maken. Helaas zit hier weinig diepgang in, aangezien je slechts één knop hebt om mee aan te vallen. Met deze knop kun je ongeveer drie verschillende combo\'s maken... en dat was het dan wel zo\'n beetje. Nog een minpunt is het feit dat vijanden na een combo restoren, waardoor je ze even geen schade meer kunt brengen. Dit maakt het spel niet alleen trager, maar het gaat weer ten koste van de gameplay. Gelukkig heeft Goku ook een special om wat afwisseling te brengen, namelijk de kamehameha-aanval. Nadat je een paar vijanden hebt afgeranseld raakt je Chi-bar vol. Hiermee kun je dus een Kamehameha-aanval uitvoeren. Héél speciaal is deze special-attack niet aangezien het niet heel veel schade brengt. Vooral bij bepaalde eindbazen die je maar een bepaald aantal hits kunt verkopen is hij niet handig. De kamehameha-aanval zal echter zeker een grijns op de gezichten van fans brengen.
De eindbazen uit het spel zijn trouwens ook vrij leuk. Het voelt zelfs een beetje retro aan! Je moet eerst het patroon doorhebben. Helaas houdt het dan wel weer een beetje op, aangezien eindbazen nooit echt een uitdaging zijn.

Naast de singleplayer modus heeft de game ook nog een multiplayer modus. In deze modus speel je in een arena tegen elkaar; een soort fighter dus. Het lijkt er zelfs bijna op dat de makers er toch nog op een bepaalde manier een fighter van wilden maken. Helaas is deze multiplayer-modus zeer beperkt. Elk personage is even snel, even sterk en heeft precies dezelfde aanvallen! Daarnaast speelt het ook stroef. Je kunt zien dat het spel niet is gemaakt om er een fighter van te maken. Dit is echt jammer aangezien de enige multiplayer modus dus vrij stroef speelt.

Tenslotte wil ik het ook even hebben over de winkel. In de singleplayer-modus kun je geld verzamelen die je naderhand in een winkel kunt uitgeven. Met dit geld kun je spullen als muziek, cutscenes en stemmen kopen. Daarnaast kun je ook je stamina uitbreiden. Niet héél bijzonder, maar wel noemenswaardig.

Dragon Ball Revenge of King Piccolo is geen slechte game. In tegendeel, ik zie er veel potentie in. Helaas heeft het spel last van te weinig diepgang, waardoor het erg aanvoelt alsof je hetzelfde steeds opnieuw moet doen. Ook de rommelige gameplay maakt niet veel goed. Ook de matige multiplayer is zeer zonde. Toch is de game het proberen waard als je een Dragon Ball fan bent... Of als je een globale blik op de serie wil hebben!