Half-Life 2: Episode One

Het spel duurt al met al vijf tot acht uur. Doe je het heel rustig aan en probeer je meerdere dingen uit, dan doe je er dus best lang over, maar het spel is ook in enkele uren uit te spelen door goed te rushen. Overigens is vooral het begin vrij vast qua lengte, omdat hier veel gepraat wordt en actiescènes je om de oren vliegen.
In totaal heeft het spel vijf hoofdstukken, met als toetje een trailer van Half-Life 2: Episode Two (die je zeker doet verlangen naar dit tweede deel!). De hoofdstukken zijn goed gebalanceerd qua lengte, en bieden redelijk wat afwisseling in omgeving en verwachte acties van jouw kant. Verwacht alleen niet de veelzijdigheid van HL2, aangezien dit spel veel korter is en het maar goed is dat er niet kunstmatig veel afwisseling ingepompt is; dan zou het immers een mislukte mengelmoes worden. Jammer is wel dat het gevoel van rustig rondlopen, side-tracken, dan weer een paar actiemomenten, dan weer een kwartier rondrijden met de buggy, zeker niet geëvenaard wordt. De omgevingen kunnen nu eenmaal niet zoveel variatie bieden in zo’n kort spel, en de voertuigen waren ook zeker niet het beste aan HL2, maar het was de mix van verschillende elementen die dat spel tot zo’n topper maakte. Door de keuze voor kortere spellen kan deze mix eenvoudigweg niet nagemaakt of verbeterd worden, waardoor Episode One ietsjes eentoniger wordt. Toch vind ik dat Valve er goed in is geslaagd verschillende elementen in een beperkte tijdspanne samen te bundelen tot een afwisselend geheel.