Buzz!: The BIG Quiz

Een half jaar geleden verscheen Buzz!: The Music Quiz op de markt. Het spel werd geleverd met vier speciale controllers waarmee muziekvragen beantwoord moesten worden. Het spel was een groot succes dus de komst van een nieuwe Buzz! quiz is dan ook geen verrassing. Deze keer echter geen muziekvragen, maar gewoon algemene kennisvragen a la Weekend Millionairs met af en toe een uitschieter naar de Achmea Kennisquiz en 2 voor 12.

De show wordt weer gepresenteerd door de grappige Buzz, bijgestaan door een lieftallige assistente. De assistente legt de verschillende spelrondes uit terwijl Buzz het geheel aan elkaar praat en af en toe een snedige opmerking tussendoor maakt. Het doel van het spel is om aan het eind van het spel zoveel mogelijk punten te halen, of in ieder geval meer punten dan je tegenstanders. Deze punten kun je verdienen door vragen goed te beantwoorden, waarbij je voor foute antwoorden in sommige rondes punten kwijt kunt raken. Elke ronde vallen er steeds iets meer punten te verdienen waardoor iemand die de eerste ronde heel slecht is, na een goede tweede ronde opeens de ranglijst aan kan voeren.

Hoewel het spel deze keer algemene vragen bevat in plaats van muziekvragen lijkt de game heel erg op zijn muzikale voorganger. Het spel bevat een aantal van dezelfde spelronden en ook veel karakters zijn linea recta overgezet naar deze nieuwe game. De vernieuwing ligt vooral in het soort vragen dat gesteld wordt.

De vragen gaan over allerlei uiteenlopende onderwerpen zoals aardrijkskunde, natuurkunde en taal, maar vooral vragen over (voornamelijk) Amerikaanse celebrities komen erg veel voorbij. Vragen zoals hoe bepaalde gezegdes eindigen en welk land de vorm van een laars heeft zijn tijdloos, maar vragen zoals van welke blonde vrouw Robbie Williams bij zijn optreden bij Paul de Leeuw erg gecharmeerd was, zijn over enige tijd door niemand meer (zonder te gokken) goed te beantwoorden.

Hoewel het spel in eerste instantie puur om kennis draait zul je echter steeds vaker vragen tegen komen die je al een keer gehad hebt waardoor degene die het spel het meest speelt waarschijnlijk zal gaan winnen. Het spel zou een paar duizend vragen bevatten, maar toch kom je bij bepaalde rondes al na twee keer spelen dezelfde vraag tegen, wat erg jammer is. Hierdoor is de levensduur van dit spel niet erg lang te noemen maar de afgelopen E3 zijn er alweer twee nieuwe Buzz!-titels aangekondigd. Waarschijnlijk zal deze game dus net lang genoeg mee gaan om bij de launch van de nieuwe Buzz! game gelijk vervangen te kunnen worden. Bij het spelen van het spel krijg je het gevoel dat de makers bezuinigd hebben op de hoeveelheid vragen om er voor te zorgen dat je een nieuwe Buzz! aan zult schaffen in de toekomst.

Gelukkig is er in het spel nog de mogelijkheid om zelf quizmaster te spelen waarbij je je eigen vragen kunt gebruiken. Een iemand is de quizmaster en verzint zelf vragen en stelt deze. De speler die vervolgens het eerste drukt mag het antwoord geven. Als het antwoord goed is kan de quizmaster met een druk op de knop punten toekennen, of bij een fout antwoord afnemen. Je kunt dus zelf voor bijvoorbeeld het WK voetbal ergens een lading quizvragen vandaan halen en dan met behulp van het spel Buzz!: The WK Quiz spelen. Helaas zijn er geen andere speelmodi beschikbaar als er iemand in de huid van de quizmaster speelt.

Buzz! is een spel dat echt gemaakt is om thuis gezellig met vrienden te spelen. Je kunt hierbij een setje buzzers gebruiken, maar als je nog een setje buzzers hebt dan kun je het spel zelfs met maximaal acht spelers spelen. In je eentje spelen kan ook, maar dat is niet aan te raden. Het grootste deel van de fun is namelijk de strijd met je tegenstanders. Het spel is alleen met menselijke tegenstanders de moeite waard en door de intuitieve besturing is het spel ook uitermate geschikt voor mensen die nooit gamen.