Rainbow Six 4: Lockdown

Het is het belangrijkste onderdeel van een Rainbow Six deel: de multiplayer. Er zijn ook op Xbox Live weer verschillende modi die je kan spelen:

Total Conquest, hier moet je de satellieten die verspreid door het level staan veroveren en lang genoeg bezet houden. Op het moment dat je er drie hebt gaan ze data verzenden en je wint zodra alles verzonden is. Herovert de vijand een satelliet, dan moet je weer opnieuw beginnen...
Retrieval is een soort capture the flag, maar dan met een potje biologische shit. Je moet met je team het potje van de tegenstander stelen en deze terugbrengen naar je eigen basis.
Team Survival heeft geen echte opdracht, maar heeft als enige doel te blijven leven. De verschillende teams proberen elkaar uit te moorden en het team dat het langst blijft leven (al is het maar één iemand) heeft gewonnen. In tegenstelling tot de twee bovengenoemde modi geldt hier dood = dood en is er dus geen sprake van respawning.
Team Sharpshooter is de optie die we kennen als deathmatch. Het team met de meeste kills heeft gewonnen.
Mission is een co-op modus waarin je de missies uit de singleplayer ook met meerdere mensen kan spelen op live.
Terrorist Hunt is net als mission een co-op modus en ook hier is deze hetzelfde als in de singleplayer.

De modi zijn dus allemaal oude bekenden uit of RS3 of Black Arrow en ook in dit deel geldt dat samenwerken een must is. Of je nu tegen elkaar of met elkaar speelt. Je kan namelijk niet in je eentje een game winnen. Bij Retrievel is het bijvoorbeeld van belang dat je meerdere mensen hebt die degene met het potje beschermen. Als de drager dan sterft zou iemand anders het kunnen overnemen. Bij Total Conquest is het dan weer van belang dat je bij elke veroverde satelliet iemand hebt die de satelliet verdedigt en de vijand neerschiet zodra deze in de buurt komt. Voor Team Survival en Team Sharpshooter zijn er niet echt standaard tactieken, je moet echter nog steeds overleggen wil je succesvol zijn.

Wat betreft de co-operatieve online modi is het vooral zaak dat je met z\\\'n allen rustig aan door de levels gaat. Is er één iemand in je team die als een kip zonder kop gaat rennen zal hij of zij snel het loodje leggen. Per ruimte de vijanden uitschakelen met het gehele team werkt beter waarbij er wel af en toe iemand een volgende omgeving kan scouten.

Dat er dus geen nieuwe speelmogelijkheden zijn is op zich geen probleem want in deze twee voorgaande games hebben zich ook duizenden gamers zich honderden uren vermaakt. Het is alleen een beetje jammer dat we geen nieuwe speelmodi krijgen in Lockdown.

Wat wel nieuw is aan de multiplayer is de toevoeging van Peristent Elite Creation, kortweg PEC genoemd. Met PEC kun je een eigen character kiezen die gespecialiseerd is in één onderdeel. Je hebt de commando (de krachtpatser), de Spec-Op (de sneaky dude), de engineer (de brains) en de medic (degene die de wonden verzorgt). Je kan met je character in de competitieve online modi punten halen door goed je best te doen (lees winnen). Deze punten zijn weer in te wisselen voor skill-upgrades, extra wapens en meer kleding opties.

Overigens is de PEC mode Xbox only. De Playstation 2 heeft een andere optie genaamd \\\'Rivalry mode\\\'. Hoe dit speelt hebben we niet kunnen testen aangezien we enkel de Xbox versie gespeeld hebben. De GameCube heeft helemaal geen online opties helaas. Je kan echter wel gewoon offline multiplayer spelen op de Cube (en Xbox en PS2 natuurlijk). Met iemand naast je op de bank de missies spelen kan ook erg tof zijn, zeker omdat je je medespeler kan petsen als hij of zij fouten maakt.