Rainbow Six 4: Lockdown

De singleplayer is ook dit keer weer onderverdeeld in een campaign en een aantal custom missies. De campaign vertelt het verhaal van de Rainbow Six crew die allerhande missies moet uitvoeren om uiteindelijk de wereld te verlossen van het terrorisme. De verschillende missies variëren van het redden van gegijzelden tot het doden van bepaalde terroristen.

Elke missie is opgebouwd uit verschillende passages. In de eerste missie begin je bijvoorbeeld in een garage en moet je via het oversteken van de aanliggende weg je een weg banen naar de hogere verdiepingen van de bank. Tussentijds word je op de hoogte gehouden via je oortelefoon. Je kan je medeteamgenoten via de a- en de zwarte knop commando\\\'s geven: open door, flash and clear, hold, follow, etc. Het mooie hiervan is dat je de drie teamgenoten goed luisteren en goed hun werk doen. Je zou in principe zelf niets hoeven doen en toch de game kunnen uitspelen. Dit is echter enorm saai en je voelt je ook een gigantische lafaard als je niets doet. Overigens is de campaign redelijk pittig, zelfs op normal. De gameplay is een stuk sneller en de AI is een stuk hoger dan in het vorige deel en dat merk je wel. Neem je tijd om de omgeving te observeren!

In de custom missies heb je de mogelijkheid om de vrijgespeelde missies op verschillende manieren te spelen. De verschillende opties die je hebt zijn: Training, Terrorist Hunt, Sniper Game en Lone Rush. De Training spreekt voor zich, je kunt hier de missie uit de campaign naspelen om te oefenen. Persoonlijk vind ik het een beetje onzin, want als je het level dan gehaald hebt moet je het nog een keer, maar dan in het \\\'echt\\\' doen. Je kan in mijn ogen beter de campaign blijven proberen. De Terrorist Hunt is een oude bekende en komt erop neer dat je in een bepaald level alle terroristen moet neerschieten; ze moeten allemaal dood. Je hebt geen opdrachten, geen verhaal, het is een pure zaak van uitmoorden.

Als je zin hebt om simpelweg te rennen en te schieten is Lone Rush jouw ding. Je hebt een bepaalde tijd waarbinnen je het einde van het level moet zien te halen. Hierbij moet je onderweg een aantal keer terroristen neerschieten om zo extra tijd te verdienen. Het kennen van de juiste weg en het goed kunnen richten is essentieel in deze mode. Nieuw in Lockdown is de Sniper Game. In de Sniper Game speel je niet met Chavez (de normale hoofdpersoon in de game) maar met de Duitse Dieter Weber. Deze Weber is een sniper specialist en is er ter ondersteuning van het Rainbow team. Jij moet vanaf een grote afstand de vijand proberen neer te halen zodat het team makkelijker zijn doel kan bereiken.