FIFA 2005

EA heeft de afgelopen jaren op het gebied van gameplay een paar flinke missers gemaakt als je dat vergelijkt met hun concurrent. De discussie tussen mensen dat FIFA gameplay beter was dan die van PES was er één die nergens over ging omdat PES gewoon beter was. Dit jaar moest EA ook dus wel met iets komen om niet nog meer mensen naar de PES kant weg te lokken. Het nieuwe in FIFA is nu het eerste bal contact dat plaats vindt. Je hebt nu de mogelijkheid om dus sneller te reageren zodra je de bal aangespeeld krijgt en mensen het is inderdaad beter. Zoals zij bij EA zeggen \\\"is een goed eerste balcontact, een belangrijk onderdeel van deze sport, het is een essentiële eigenschap waarmee goede spelers op het veld zich van de middenmoot onderscheiden.\\\" Dit was inderdaad één van de dingen wat bij FIFA altijd vrij statisch was dat je als je de bal had niet gelijk kon reageren, enige wat je kon doen was de bal gelijk doorspelen. Nu kun je dus door middel van je rechteranaloog knop meteen reageren en een beweging uit je controller toveren. Het vereist wel een bepaalde snelheid van handelen want je moet snel reageren met deze optie, maar dit is iets wat de doorgewinterde gamer geen probleem zal vinden.

Naast deze nieuwe optie is ook de mogelijkheid tot het dollen van je tegenstander iets anders voor mijn gevoel. Ik vind het soepeler om nu een speler voorbij te spelen en via de \\\"off the ball besturing\\\" een mooie combinatie uit te voeren met mijn medespeler. Ik kan dus eindelijk een keer zeggen dat FIFA echt soepel loopt. Iets wat mij in het begin ook gelijk opviel is dat het niveau van het spel iets hoger ligt. Ik had in het begin heel veel moeite om te winnen op amateurniveau. Maar na een paar wedstrijden oefenen zodat je de nieuwe opties onder de knie te hebt won ik toch weer met grote cijfers.