Boek: Gabriel Weston - Chirurg in opleiding

Veel kinderen hebben als wens later arts te worden, vooral omdat het zo chique klinkt, en dokters rijk zijn. Een enkeling weet al op jonge leeftijd dat hij of zij het uit pure passie en medemenselijkheid wil worden. En dan is er de groep die daadwerkelijk arts wórdt, die is nog kleiner, mede doordat de opleiding niet vrij toegankelijk (loting) is en ook erg lang duurt. Dat de weg die je naar arts-zijn moet leiden niet altijd even makkelijk is, vertelt Gabriel Weston in haar boek Chirurg in opleiding. Een verhaal over de ups en downs, voor- en nadelen, glitter en glamour van het leven van arts, háár eigen leven.

Mannenwereld
In haar boek vertelt Weston haar verhaal, van hoe ze ooit als student begon tot het moment dat ze als volleerd arts aan de slag ging. De wijze waarop zij haar verhaal vertelt, is niet bijzonder spannend, maar wel openhartig. Ze schuwt geen zelfkritiek, zeker niet wanneer ze jaren later terug kijkt op bepaalde situaties die zij in haar studie en loopbaan is tegengekomen. Zo spreekt ze vrijuit over de wijze waarop ze een kind niet serieus heeft genomen tijdens een nachtelijke oproep, met als ontknoping dat de betreffende jongen enkele dagen later komt te overlijden. Ook haar stuntelige eerste handelingen in de OK komen uitgebreid aan bod. Verwacht geen bloederige passages, maar een heldere weergave van hoe het vooral in háár hoofd allemaal overkomt.
Weston weet vooral goed weer te geven dat je als vrouw zijnde nét een stapje meer moet zetten om het respect van je mannelijke superieuren te krijgen... en toch blijven het superieuren. De artsenwereld, vooral in Engeland, waar Weston werkt, is en blijft een mannenbolwerk, geeft ze aan. Daar kan ook zij niets aan veranderen.

Droog
Chirurg in opleiding is een eerlijk boek, maar is vrij droog om te lezen. Op maar weinig plaatsen probeert de schrijfster de lezer met wat humor bij het verhaal te betrekken. De zelfreflectie mag dan aanwezig zijn en openhartig overkomen, met wat humor was het verhaal net wat lekkerder geweest. Nu is het een vrij saaie vertelling geworden. Daar had zeker meer in gezeten. Toch is het geen slecht boek, dit dankzij de eerlijkheid. Niets glitter & glamour in de medische wereld, maar een hardwerkend bestaan om mensenlevens te redden en kwaliteit van leven te verbeteren. Niets meer, maar ook niets minder dan dat.

Uitgever: Sijthoff ISBN: 978 90 218 0179 7 Pagina's: 224

Kijk voor meer boeken in Boeken.