CD: Harmonic 313 - When Machines Exceed Human Intelligence

Kenners gaan misschien meteen rechtop in hun stoel zitten bij het zien van de code 313 als referentie bij een muzikale act. Analoge synths en 80's drumcomputertjes schieten al voorbij. We hebben het hier over de stadscode 313 en wel die van Detroit, één van de bakermatten van de techno.

De man achter Harmonic 313, Mark Pritchard, heeft geografisch gezien weinig met de auto-industrie stad te maken. Hij is geboren in Engeland en woonachtig in Sydney, maar brengt op zijn album When Machines Exceed Human Intelligence zeker enkele invloeden van de Detroit techno naar voren. Een bezoek aan zijn website licht al een tipje van de sluier op. Een creatief woordspelletje met vocodersamples opent uiteindelijk de deur naar zijn track 'Word Problems'. Alsof Stephen Hawkin in zijn stoel zit te trippen op een simpel en toch aanstekelijk elektronisch deuntje.

De opener 'Dirtbox' strooit in Detroit-style met diepe bass, analoge beepjes, gameseffecten en hypnotiserende loops in het rond en laat horen hoe vet een relatief simpel melodietje een muzikale neutronenbom kan zijn, ook al blijft het een vrij low-tempo track. Toch is het niet louter Detroit dat de klok slaat. Dubstep, reggae-samples en hiphop worden vermalen in de diepe sounds en Pritchard zet een luguber sfeertje neer zoals je meermaals in een retro-scifi tegenkomt. Een wereld waarin cyborgs de dienst uitmaken, maar waar uit de ondergrondse schuilplaatsen rebelse muziek klinkt. 'Cyclotron' en 'No Way Out' zouden perfect in de score van een dergelijke film passen. Met 'Köln' en 'Galag-A' wordt een dromerig intermezzo ingebouwd waarin warme ambientgeluiden door de samples heen geborreld komen.

Twee nummers tussen het anderzijds pure instrumentale landschap zijn voorzien van vocalen. Phat Kat en Elzhi spitten wat hiphop lyrics over een pompende beat heen in 'Battlestar'. 'Falling Away' met Steve Spacek is een compleet ander verhaal. Hier overheerst kalme soul en is er even niks meer van de kwaadaardige cyborgs te merken. Harmonic 313 levert met When Machines Exceed Human Intelligence een zeer gevarieerde plaat af die toch sterke houvast biedt en simpelweg inventief en boeiend is. En dat is dan door toedoen van de mens Pritchard die hier de machines bedient en nog niet andersom.

Label: WARP Records Datum: Februari 2009 Waardering: