Boek: T. Jefferson Parker - L.A. Outlaws

T. Jefferson Parker is een gerenommeerd thrillerschrijver. Zijn boeken worden verslonden door hordes fans. In 1986 werd zijn eerste boek Laguna Heat een bestseller. Al zijn thrillers zijn gesitueerd in Zuid-California, waar de auteur woont. Hij won twee keer een Edgar Award, een prestigieuze prijs voor 'mystery writers'. Parker, wiens moeder hem de eenletterige nietsbetekenende toevoeging aan zijn naam gaf, omdat dat wel zou passen bij een president, komt nu met L.A. Outlaws. Een boek dat meer onder de noemer 'avonturenroman' valt, dan de kenmerken van een thriller bevat. In dit boek volgen we een hedendaagse Robin Hood, die in Los Angeles een behoorlijke naam heeft opgebouwd. Men lijkt te denken dat dit Parkers beste thriller ooit is.

Murrieta vs. Jones
Allison Murrieta is die hedendaagse Robin Hood. Jawel, een vrouwelijke Robin Hood, en een stoere ook. Allison weet hoe ze met wapens om moet gaan, schuwt klerenkasten van criminele tegenstanders niet en kan als een panter rondsluipen. Ze komt overal mee weg, omdat niemand in haar een mogelijke verdachte ziet. Ze heeft er geen probleem mee om haar vrouwelijkheid te gebruiken om mannen hun waardevolle bezit afhandig te maken. Allison draagt een masker tijdens haar overvallen en haar daden halen elke keer weer het nieuws.
Als een nieuwe klus, met een buit van tienduizenden aan diamanten, mis dreigt te gaan, redt ze zich nog net uit de ellende. Charles Hood is de politieman die als eerste aankomt op de plek des onheils. Allison krijgt het spaans benauwd als iedereen jacht op haar gaat maken, alle criminele bendes en de politie. Haar leven als Suzanne Jones, lerares, loopt nu ook gevaar. Allison moet haar uiterste best doen om zich uit deze chaos te redden. Uiteraard krijgt de liefde ook een bijrol.

Vlot
L.A. Outlaws is een leuke avonturenroman. Helaas valt het tempo van het verhaal constant weg als Allison niet aan het woord is. Haar scènes zijn spannend, alhoewel misschien was eentonig. Het hele mysterie en alle misdaad en ellende eromheen wordt erg veel verteld in een toen-toen stijltje. Het lijkt een beetje op een mogelijk vertalingsprobleempje, maar misschien is Parker er ook wel helemaal zelf verantwoordelijk voor. Pak dit boek op als je iets vlots te lezen wilt hebben, zonder al te veel diepgang en probeer niet na te gaan of alles wel helemaal logisch is in dit verhaal. Dat zou de pret bederven.

Joaquin
Parker heeft dit verhaal gebaseerd op de ware geschiedenis van ene Joaquin Murrieta. In 1853 zou een woeste bandiet doodgeschoten zijn, waarna zijn beroemde hoofd nog een tijdje het land rond ging. Zijn leven is grotendeels in nevelen gehuld. Dat van zijn afstammeling niet, want dat staat beschreven in L.A. Outlaws. In 2009 wordt het gevolgd door The Renegades dat Charles Hood gaat volgen.

Uitgever: A.W. Bruna ISBN: 978 90 229 9467 2 Pagina's: 292