Boek: Leonie van Mierlo - Uit Verwachting

Niki is een 40-jarige happy single. Ze woont in Amsterdam, heeft een leuk sociaal leven, date op een manier waar ze zich goed bij voelt en bovenop dit alles heeft ze nog een leuke baan in de marketing. Niki heeft daarnaast ook altijd één droom gehad: huisje, boompje, beestje. En nu ze de leeftijd van 40 heeft bereikt, begint dit toch steeds meer te spelen. De tijd lijkt te dringen, vooral als het op kinderen aan komt. Ook het vinden van die ene, echte soulmate is haar nog steeds niet gelukt. Kortom; een leuk leven, maar er ontbreekt ook nog wel het één en ander aan.

In / Uit Verwachting
Niki's leven neemt opeens een onverwachte wending wanneer ze zwanger wordt van Kay. Kay is een goede vriend van Niki, waar ze zo af en toe mee uitgaat, en de afgelopen tijd ook het bed heeft gedeeld. Beiden zijn er echter wel van overtuigd dat het niet meer is dan wat vrijblijvend daten. Kay ziet in Niki een leuk tussendoortje, maar niet de vrouw van zijn dromen, en al zeker niet de moeder van zijn kinderen. Wanneer zij vertelt dat ze zwanger is van hem, reageert hij uitermate duidelijk naar haar toe. Hij wil absoluut geen kind met haar. Na veel wikken en wegen en adviezen van vriendinnen en haar ouders, besluit Niki de baby toch te houden, ondanks Kay's duidelijke boodschap dat ze dan een alleenstaande moeder zal worden.

Na het maken van deze keuze blijkt de roze wolk plotseling om te slaan in een donkere wolk. Bij de twaalf-weken-echo wordt geconstateerd dat het hartje niet klopt. Na een second opinion is er geen andere conclusie te trekken dan dat 'Vlokje', zoals Niki haar baby'tje genoemd had, dood is. Het verdriet is enorm, want ze beseft nu pas hoe graag ze deze baby wilde hebben. Wat haar nu rest, is dit verlies een plaats te geven in haar leven en ditzelfde leven weer opnieuw vorm te gaan geven. Een moeilijke opdracht, zo zal blijken.

Autobiografisch
Uit Verwachting is autobiografisch. De personages zijn fictief, maar de basis van het verhaal is dat van de auteur zelf, Leonie van Mierlo. Wat opvalt is de intensiteit die de schrijfster in haar verhaal weet te brengen. Het verhaal laat zich in één adem lezen, vol grote betrokkenheid bij elke emotie die de hoofdpersoon in het boek ervaart. Dit is één van de grootste kwaliteiten van een goede roman. Wanneer de lezer zich helemaal ín het verhaal waant, kun je als auteur tevreden zijn. De wijze waarop Van Mierlo een vrij zwaar onderwerp als het krijgen van een miskraam, de rouwverwerking die erop volgt en het weer oppakken van je leven na deze gebeurtenis beschrijft, is opmerkelijk. Zij weet het in een luchtige format te gieten, zonder voorbij te gaan aan de zwaarte van het verhaal en de emoties die zeer reëel zijn.

Uit Verwachting is zeker een aanrader. Het is een juweeltje onder de romans. Menig vrouw zal er troost in kunnen vinden, weer anderen zullen er lessen uit weten te halen hoe je verder moet na een vreselijke gebeurtenis als deze. Een emotioneel, aangrijpend, intens en toch luchtig boek. Tegenstrijdigheden binnen één zin, maar 100 procent de lading dekkend.

Uitgever: Truth & Dare ISBN: 9789049998684 Pagina's: 271