CD: Leona Lewis - Spirit

Winnaars van talentenjachtshows zoals Idols, Popstars, X-Factor kunnen van één ding in ieder geval op aan: succes is verzekerd. Hoe dat succes er echter uit zal zien, en hoe lang het mag duren, blijft de vraag. Want wat is er geworden van Rafaëla Paton? Of de ooit zo bekende runner-ups Richy Brown (X-factor '06-'07), en Dewi Pechler (Idols 2003)? Ook aan het aantal internationale winnaars dat wereldwijd wil doorbreken lijkt geen einde te komen. Eerder maakten we al kennis met de Amerikaanse Idol-runner-up Chris Daughtry, de Amerikaanse Idol-winnares Kelly Clarkson en de Engelse Pop Idol winnaar Will Young. En dan is nu daar Leona Lewis, de wederom Engelse, X-factor winnares uit 2006. Haar debuutalbum Spirit ging in haar thuisland door het dak. Als nuchtere Hollanders zullen ook wij nu eraan moeten geloven.

In de Engelse finale van X-factor 2006 zei één van de juryleden: "Leona we need you. England needs you. We need someone who can compete with Celine Dion, Mariah Carey, Christina, you name them. You can take them all Leona!" Toegegeven, in de live-shows blies ze elke concurrent omver met haar stem. Niemand leek in de verste verte op te kunnen tegen het vocale bereik van Lewis. Ze coverde pop-klassiekers als Gershwin's 'Summertime', Whitney Houston's monsterhit 'I Will Always Love You', en voor haar versie van Eric Carmen's 'All By Myself' kreeg ze een staande ovatie van de gehele zaal. Dat ze de serie zou gaan winnen leek zo klaar als een klontje. En met de hulp van coach Simon Cowell was succes verzekerd. Wat dat betreft was 2007 hèt jaar voor Leona. Haar eerste single 'On A Moment Like This' (eerder uitgebracht door Kelly Clarkson) werd meer dan een miljoen keer gedownload, waarmee ze in Engeland het door Gnarls Barkley gevestigde record ('Crazy') versloeg. Haar tweede single, en eerste originele single, werd 'Bleeding Love': de track die momenteel ook in Nederland in de airplay top tien staat, en is afkomstig van haar debuutalbum Spirit.

Op Spirit stond Leona er uiteraard niet alleen voor. Het album schreef ze samen met verschillende Amerikaanse producers en schrijvers zoals Max Martin (Britney Spears, Avril Lavigne), Dallas Austin (Boyz II Men, TLC, Madonna) en Walter Afanasieff (Mariah Carey, Celine Dion). Zij creërden voor Leona haar debuutalbum, want met uitzondering van enkele teksten zal Lewis zelf er weinig van hebben geschreven. Het album klinkt namelijk zeer gelikt; het is inclusief strijkpartijen, gebroken harten en heel veel uithalen van Lewis. Het had bij wijze van spreken ook het debuutalbum van een Mariah Carey kunnen zijn. Neem bijvoorbeeld de track 'Homeless', een klassieke popballade over hoe haar grote liefde haar verlaten heeft en ze zich nu dus dakloos voelt. Ook de nummers 'Yesterday' en 'I Will Be' gaan over precies hetzelfde liefdesverdriet. De overige tracks kennen titels als 'Angel', 'Here I Am' en 'The First Time I Ever Saw Your Face'. Allemaal zijn het tracks die zo universeel zijn geschreven dat elke beetje R&B-zangeres ze had kunnen inzingen.

Maar eigenlijk is het niet eens een slecht album, want alle songs zijn degelijk geproduceerd, Lewis heeft nou eenmaal een sterke stem en met haar bescheiden persoonlijkheid en charmante uiterlijk wist ze de harten van velen al te stelen. Dit album had alleen net zo goed het debuut van Christina Aguilera kunnen zijn tien jaar geleden. Haar weinig originele geluid werkt haar dus helaas tegen. Voor de liefhebbers een niet te missen debuut, maar of we nog veel van haar gaan horen hierna is nog maar de vraag. Hopelijk komt ze de volgende keer met iets spannenders, want dat ze de capaciteit heeft hiervoor is bewezen.

Label: SonyBMG Releasedatum: 15 februari 2008