CD: Thriller 25th Anniversary Edition

Zoals jullie wellicht weten is het alweer 25 jaar geleden dat het extreem succesvolle album Thriller van Michael Jackson het levenslicht zag. Het schreef geschiedenis en is tot op de dag van vandaag nog steeds het meest verkochte album aller tijden (hoewel geen echt officiële cijfers beschikbaar zijn), het album dat de meeste top 10 hits in de Amerikaanse Billboard top 100 bracht (gedeelde plaats met zijn zus en Bruce Springsteen) en die van Michael Jackson één van de grootste artiesten maakte die de popwereld ooit heeft gekend. Overal werd de man opgehemeld. Een schril contrast met hoe er publiekelijk nu over Wacko Jacko wordt gedacht. Maar daar gaan we het nu even niet over hebben.

Het album wordt vandaag, 11 februari, in een speciale editie heruitgegeven. Behalve alle originele liedjes, zijn er ook een paar remixes van een aantal tracks gemaakt, met medewerking van Akon, Kanye West en Black Eyed Peasleden Will.i.am en Fergie. Verder is er ook nog een albumtrack te horen die in eerste instantie niet goed genoeg werd bevonden voor de oorspronkelijke plaat. Als laatste is er nog een extra dvd toegevoegd met daarop de videoclips van Billie Jean, Beat It en niet te vergeten Thriller. Hier staat ook een optreden van Michael tijdens het 25-jarig jubileumfeestje van Motown op. Een optreden waar MJ voor het eerst "zijn" moonwalk liet zien.

De originele nummers hebben, niet geheel verrassend, weinig aan kracht ingeboet. Je zet de cd op en beweegt al gauw mee op de up-tempo beat van 'Wanna Be Startin' Somethin''. Daarna komen de wat rustigere nummers 'Baby Be Mine' en 'The Girl Is Mine' met Paul McCartney, om daarna weer met volle kracht verder te gaan met de drie grootste hits die het album heeft voortgebracht. De alom bekende liedjes 'Thriller', 'Billie Jean' en 'Beat It'. Vooral die laatste twee zijn nog altijd bijzonder sterk. Het is dan ook begrijpelijk dat het bijna niet voor te stellen is dat er mensen zijn die de songs niet kennen. En dat op zich is al een prestatie. Voor je het weet ben je alweer bij het negende en laatste originele Thriller-nummer terecht, dat overigens vergeleken met de eerdere acht overduidelijk stukken minder memorabel is. Tot dusver bijna alleen maar positief dus, maar ja, oudere en waarschijnlijk goedkopere versies van Thriller zijn ook nog steeds te verkrijgen. Voor dit gedeelte is deze nieuwe release in ieder geval niet zo heel interessant.

Een iets meer gepolijste uitvoering van de moonwalk tijdens de Dangerous tour

Samen met Will.i.am van de Black Eyed Peas zijn er remixes gemaakt van 'The Girl Is Mine' en 'P.Y.T'. Wat bij beide opvalt is dat er een typische Black Eyed Peasbeat is toegevoegd en enkele rapachtige stukjes van Will.i.am. Het eindresultaat is wisselvallig. Er zijn een aantal stukjes waar het allemaal vrij oké klinkt, maar het merendeel voelt helaas een beetje aan alsof het niet helemaal bij elkaar hoort, iets wat ook gedeeltelijk terug komt bij de andere remixes. Dit zal de verdenkingen van de mensen voeden dat deze heruitgave vooral is bedoeld voor extra inkomsten. Ook Fergie mocht meedoen. Zij zingt een gedeelte van 'Beat It'. Het is waarschijnlijk de remix waar het minst in is veranderd. De beat is door Will.i.am een klein beetje onder handen genomen, maar verder weinig veranderingen. Doordat we Fergie en Michael beide gedeeltes van de versen horen zingen, ga je al snel vergelijken en is toch wel duidelijk dat de stem van Michael wat speciaals brengt, wat meer energie die er vanaf spat dan bij Fergie. Dat zou minder opgevallen zijn als er niet werd afgewisseld tussen de twee. Het is overigens iets dat vaker opvalt, als sommige MJ-liedjes door andere, iets minder getalenteerde artiesten wordt gezongen.

Kanye West mag komen opdraven voor 'Billie Jean'. Behalve een aantal keer 'yeah yeah' schreeuwen is Kanye vocaal verder niet aanwezig. Het tempo is een stuk omlaag gehaald om beter te passen op een hiphop beat. Helaas lijkt ook de zang van Michael kunstmatig iets langzamer gemaakt en dat haalt de energie er wat uit. Eenmaal gewend klinkt het al met al niet slecht. Maar als een tussenstukje, waar het hele originele nummer even niet aanwezig is, een stuk beter klinkt, is wel duidelijk dat de remix niet 100% werkt. Als laatste is er een Akon-remix van 'Wanna Be Startin' Somethin''. Het is vergelijkbaar met de Fergie-remix. Weinig veranderingen buiten het feit dat Akon een gedeelte van de vocalen voor zijn rekening neemt. Akon is hier echter beter op zijn plaats dan Fergie en de verschillende stemmen van MJ en Akon passen gewoon beter bij elkaar. Het enige echte MJ-nummer dat nog niet eerder was uitgegeven, is 'For All Time'. Als je de track opzet, valt op dat het gedeeltelijk erg op Human Nature lijkt. Een blik op de credits leert ons dat het dan ook van dezelfde componist is. Alles bij elkaar zijn de nieuwe tracks geen grote toevoeging aan het album. Van alle remixes zul je altijd liever het origineel beluisteren en 'For All Time' is niet erg bijzonder.

Leukere extra is de dvd. Vooral het door John Landis geregisseerde Thriller is leuk om weer terug te zien. Er zouden heden ten dage toch veel meer clips zoals dit gemaakt mogen worden. Als je nu je tv aanzet op MTV zie je toch vooral van die standaardclipjes. Grootste vraag bij dit soort uitgaven is toch wel of de hogere prijs gerechtvaardigd is. Hoewel de oorspronkelijke liedjes nog steeds erg goed zijn en de clips een leuke extra vormen, zijn de toegevoegde nummers niet van veel toegevoegde waarde. Een sterk album als Thriller zal niet in je cd-kast misstaan, maar als je het album wilt kopen, ben je misschien beter af als je één van de eerdere uitgaves koopt. Vandaar ook de wat lagere score.

Label: Sony BMG Releasedatum: 11 februari 2008