DVD: Daltry Calhoun

Soms vraag je je af of je misschien iets gemist hebt. Zo ook het geval bij de film Daltry Calhoun. Niet alleen is deze film geheel onopgemerkt de Nederlandse bioscopen gepasseerd en direct op DVD uitgekomen, maar er zijn nog meer redenen tot twijfels. Met koeienletters staat er namelijk QUENTIN TARANTINO op de hoes. Heb je nou echt het nieuwste werk van deze geweldige regisseur gemist? Nee, wees gerust, want hier wordt de naam Tarantino alleen maar gebruikt voor de verkoop: Tarantino is namelijk alleen maar de executive producer en heeft inhoudelijk niets met de film te maken gehad. Nog verwonderlijker is het feit dat de titel fout op de hoes staat. Er is zoveel aandacht besteed aan de hoofdrolspeler (ook hier koeienletters, maar dan met de naam van Johnny Knoxville) dat men blijkbaar vergeten is dat de film Daltry Calhoun heet en niet alleen maar Daltry. Maar goed, genoeg over de hoes, is de film de moeite waard of geeft het adverteren met grote namen al aan dat we hier te maken hebben met een flinke flop?

Promosite

In Daltry Calhoun volgen we het leven van Daltry Calhoun, een ondernemer uit het zuiden van de Verenigde Staten, die een grote zaadhandel heeft opgebouwd. Hij is gespecialiseerd in graszaad waar men grote golfbanen mee inzaait. Het loopt allemaal niet zo gesmeerd, want door problemen met de kwaliteit van zijn graszaad balanceert zijn bedrijf op het randje van failissement. Daltry doet er alles aan om er financieel weer bovenop te komen en zendt op de nationale televisie reclamespotjes uit om de verkoop te bevorderen. Zo komt Daltry's oude vriendinnetje hem weer op het spoor en verschijnt plotseling in zijn leventje. Op zich niets opzienbarends, behalve dan dat ze terminaal ziek is en een verrassing voor Daltry heeft meegenomen: hun viertienjarige dochter.

Promosite

De film Daltry Calhoun duurt zo'n 90 minuten. Nadat de eerste 50 minuten gebruikt worden om op tergend langzame en slaapverwekkende wijze de karakters te introduceren, zien we hoe in een oogwenk de moeder aan haar einde komt. Vanaf dat moment moet Daltry het alleen met zijn dochter zien te rooien. De daarop volgende 39 minuten zijn wel iets beter dan de voorgaande, maar het ontbreekt de film aan vaart, richting en charme. Volgens de hoes -daar is 'tie weer!- hebben we hier te maken met een komedie, maar grappige momenten zijn er niet. Ook de verleidelijke foto's op de achterkant (dames in lingerie en in hotpants) lijken bijna uit een andere film afkomstig. Deze film is puur drama, en dan heb ik het nog niets eens over genre. Ook het acteerwerk is niet om over naar huis te schrijven, alleen de rol van Johnny Knoxville is nog een beetje te pruimen.

Promosite

Grootste voordeel van deze release is het ontbreken van extra materiaal; ik had er niet aan moeten denken om ook nog eens de verwijderde scènes te moeten bekijken. Ook is het nu gelijk duidelijk waarom de hoes zo weinig zegt over de film! Als Quentin Tarantino dood zou zijn, dan zou hij zich omdraaien in zijn graf. Mijn advies: STAY AWAY!

Label: RCV Releasedatum: 21 juni 2006 Kijkwijzer: