CD: OST Dukes of Hazzard

Als je aan de Dukes of Hazzard denkt, denk je aan scheurende Amerikaanse bakken, hippe cowboylaarzen aan de benen van welbevallige cowgirls en aan zuidelijke rednecks. Nu we sinds vorige week weer kunnen genieten van de Dukes op het witte doek, willen we natuurlijk ook kunnen luisteren naar de bijbehorende muziek. Voor de liefhebbers is er daarom een CD verschenen met de muziek uit de film.

Op wat voor plek kun je nou het beste beoordelen of de officiële soundtrack van de Dukes of Hazzard een beetje te pruimen is? In de auto natuurlijk! Zo gezegd, zo gedaan, en ik moet zeggen dat dat me bijzonder goed bevallen is. De eerste en laatste track bevatten een flauwe Engelstalige mop van 'Uncle Jesse', maar gelukkig duurt dat maar een paar seconden. De tweede track past op zich niet zo goed op deze CD maar mag aan de andere kant ook niet ontbreken: de cover van These boots are made for walking door Jessica Simpson is niet heel erg slecht te noemen, maar is ook niet echt bijzonder. Vooral de poging tot geil kreunen zorgt ervoor dat de zingende blondine nauwelijks te horen is en er weinig overblijft van deze klassieker. De rest van de CD is veel meer in de stijl van het 'wilde westen'. Harde gitaren, vlugge violen en een flink aantal originele klassiekers zorgen ervoor dat je je gaspedaal tot op de bodem in wilt duwen. Met nummers als Black Betty van Ram Jam, Good Ol' Boys van Willie Nelson en Funk #49 door James Gang wordt je lichaam bijna gedwongen om ritmisch mee te bewegen en je arm uit het open raam te hangen. Yeehaa!

Helaas voor het Nederlandse politiekorps heb ik me, ondanks de vlotte tracks, weten in te houden en me keurig aan de maximumsnelheid gehouden. Toch is deze CD flink de moeite waard en combineert deze vrij recente nummers met golden oldies. Ruige country en soms een beetje zuidelijke funk roepen duidelijk een Dukes of Hazzard gevoel op. De meeste soundtracks stellen niet zoveel voor, maar deze CD is wel degelijk een aanwinst voor de liefhebber van wat ruigere countrymuziek. Jammer alleen van die cover van Jessica Simpson; die hadden ze beter alleen als videoclip toe kunnen voegen.

Label: Sony Releasedatum: 11 september 2005 Waardering: