Kinderspecial + prijsvraag

Er is heel veel nieuw, leuk speelgoed dat de moeite waard is om te laten zien. We hebben een aantal dingen op een rijtje gezet. Voor binnen en buiten, voor kleine en voor wat grote kinderen: van alles wat!

Voor de kleintjes

Peekaboo Sesamstraat (9,95 euro) van Jumbo is een geheugenspel voor kinderen vanaf drie jaar. Wie het plaatje herkent dat verstopt ligt achter de Peekaboo kaart, mag het pakken en een ander plaatje bedekken. Wie de meeste kaarten verzamelt, wint het spel. Klinkt eenvoudig, en dat is het op zich ook wel, maar wees niet verbaasd als je volledig door je kind wordt ingemaakt. Zij zijn vaak veel beter in dit soort spelletjes dan volwassenen!

Ministeck kennen we allemaal nog wel, in de jaren tachtig was er in menig huishouden een zelf 'geministeckt' schilderijtje aan de muur te bewonderen. Ministeck is terug, ook voor de kleintjes! Naast de normale Ministeck is er namelijk Ministeck Grande, speciaal voor de kleine bouwers. Ministeck Grande is ontwikkeld voor peuters (vanaf drie jaar) en kleuters. De steentjes zijn groter en daarmee beter te hanteren in de kleine handjes. Vanaf 4,50 euro.

De Teletubbies zijn al jaren een hit, en al worden er al een tijd geen nieuwe afleveringen gemaakt, de dvd's en video's gaan nog steeds als zoete broodjes over de toonbank. Nu zijn ook 'Vrolijke weerberichten' en 'Lievelingsdingen' op dvd en video verschenen. De verhaaltjes zijn flinterdun, de herhaling ligt er duimendik bovenop en praten doen de Teletubbies alleen maar in peutertaal, maar juist dat is nu de kracht van deze serie. Ik heb menig peutertje helemaal verrukt naar het scherm zien kijken als de tubbies voorbij kwamen hobbelen, dus van mij mogen er nog heel wat dvd's en video's verschijnen.

Voor grotere kids

Deltasand is een nieuw soort zand voor buiten en vooral binnen. Het lijkt gewoon zand maar om elke zandkorrel zit een dun laagje bindmiddel. Hierdoor is het zand kneedbaar, wat het bouwen van een mooi zandkasteel (of wat je dan ook in gedachten hebt) een stuk makkelijker maakt. Met een beetje oefenen maak je een sculptuur zoals afgebeeld op deze foto. Heb je iets minder creatief talent, dan kom je waarschijnlijk net als ik op zoiets uit. Maar ik blijf oefenen! Ben je tevreden met het resultaat dan kun je het in een gewone oven bakken en later fixeren met de bijgeleverde Deltafix. Ben je je bouwwerk zat? Verwijder de fixlaag, zet het bouwwerk opnieuw in de oven en je zult zien dat het zand weer loskomt. Advies verkoopprijs: v.a. € 16,99, kijk voor meer informatie op http://www.deltasand.nl.

Kaartjes verzamelen, ofwel Collectible Card Games, was eigenlijk altijd voor jongens. Maar nu hebben de vijf meiden van de Winx Club hun eigen versie, speciaal voor meisjes! Hier gaat het niet om vernietigende krachten zoals bij de meeste card games, maar om subtiele magie, romantiek, avontuur, trendy looks en vriendschap. Girlpower!

Trampolines kennen we al, maar nu is er een speciale variant, waarmee je een spel kan spelen. Op de trampoline staan verschillende opdrachten uitgebeeld, die degene op de trampoline op aangeven van zijn medespelers uit moet voeren. Wie dit het langste volhoudt wint het spel. Verkrijgbaar vanaf 439 euro, voor meer info zie http://www.bergtoys.com.

Met name jongens vinden het stoer om met hun fiets heel wat herrie te maken. De Turbospoke is een soort van uitlaat voor op de fiets. Zodra de fiets in beweging komt klinkt het alsof er een brommer voorbij komt! Advies verkoopprijs 25 euro, meer info via http://www.sablon.com.

Ministeck kwam ook al voorbij bij het speelgoed voor de kleine kinderen. Leuk voor wat grotere kinderen en volwassenen is Creative Atelier. De mooiste (digitale) foto's kunnen nu eenvoudig worden omgezet in een echt ministeckpatroon met behulp van de bijgeleverde software. Verkoopprijs 26,95 euro per doosje.

Leerzaam speelgoed

Inside Out (12,95 euro) van Jumbo is een puzzel, maar dan binnenstebuiten. Op de doos staat een afbeelding van bijvoorbeeld een
schip. Jij moet er al puzzelend achterkomen hoe de binnenkant van dit schip eruit ziet en wat zich daar afspeelt, want dat is namelijk hetgene wat er op de puzzelstukjes staat afgebeeld. Ik ben er zelf toch wel twee uur zoet mee geweest, dus niet voor te kleine kinderen!

Onderstaande 'multi-level strategy games' zijn heel leuk om mee aan de slag te gaan, maar vereisen ook nog een flinke portie inzicht. Allen zijn ideaal om mee te nemen op reis en zonder stress je brein aan het werk te zetten. Zowel voor jong als oud!

Shape by Shape en Brick by Brick (elk 14,95 euro) zijn puzzels die het ruimtelijk inzicht op de proef stellen. Bij beide puzzels krijg je zestig opdrachtkaartjes, verdeeld over 4 verschillende moeilijkheidsgraden. Op elk kaartje staat een afbeelding staat die je met de figuurtjes of blokjes moet nabouwen. Deze puzzels zijn geschikt vanaf acht jaar, dus ik dacht wel even snel wat opdrachtjes uit te kunnen voeren. Nou, dat viel nog vies tegen! Gelukkig staan de oplossingen op de achterkant, speciaal voor de ouders denk ik.

Rush Hour (niet afgebeeld, 19,95 euro) is een gekende hersenbreker. De veertig verschillende uitgangssituaties zijn telkens een flinke verkeersopstopping waarin, uiteraard, jouw rode auto is klemgereden. Door slim te schuiven met de overige voertuigen is er altijd een oplossing om te ontsnappen, al duurt het soms even voor je de juiste route ontdekt hebt. Dit spel is geschikt voor acht jaar en ouder en is leverbaar in vele variaties, zoals onder andere de afgebeelde 'S.O.S Team' (17,95 euro) en 'Safari Rush Hour' (24,95 euro).

Hoppers (14,95 euro) is het alom bekende Solitaire, maar dan anders. Hier speel je met kikkers en is het de bedoeling dat aan het einde precies de rode kikker overblijft. Er zijn veertig verschillende beginsituaties en steeds als je denkt het systeem door te hebben, blijkt de volgende opdracht toch weer heel anders in elkaar te steken. Hoppers is bedoeld voor acht jaar en ouder en kost 14,95 euro.

Go Getter Land & Water (19,95 euro) is voor kinderen van vijf jaar en ouder. De bedoeling is dat je met de puzzelstukken, waarop delen van een rivier en weg zijn afgebeeld, routes maakt op het speelbord, zodat de juiste figuurtjes op de juiste plaats komen. Er worden verschillende kaartjes met opdrachten bijgeleverd. Er zijn nog drie andere varianten op die telkens een andere uitdaging bieden.

Amaze (11,95 euro), vanaf acht jaar, is één van mijn favorieten. Dit is een doolhof waarvan verschillende 'muren' los staan. Wil je dus rechtdoor maar staat er een muur, kun je zomaar het geluk hebben dat die muur meebeweegt en je er dus toch door kan. Maar...als je per ongeluk toch verkeerd bent gegaan, kan het zijn dat juist die muur die je verschoven hebt je nu de weg verspert, zodat je niet meer dezelfde route terug kunt nemen! Urenlang speelplezier en erg verslavend.

Bovenstaande 'denkspellen' worden allemaal geleverd door Smart. Kijk op http://www.smart.be voor meer informatie over deze spellen of ander speelgoed.

Boeken
Regelmatig vind je op FOK! het Kinderboekennieuws. Speciaal voor deze Kinderspecial hebben we twee kinderboeken en eentje voor de papa's en mama's geselecteerd.

Dribbels zachte beestenboel is een echt 'voelboek'. Verschillende dingen, van het gras tot de wollige lammetjes, zijn van materiaal gemaakt waarmee je peuter of kleuter als het ware kan voelen hoe het ook in het echt voelt. De lammetjes zijn van wol, het varken van een soort zacht leer en het dak van ribbelkarton, om maar wat voorbeelden te noemen.

Dribbels zachte beestenboel - Eric Hill
Uitgeverij Van Holkema & Warendorf
ISBN 90 410 1412 8
12,99 euro

Eric Carle werd wereldberoemd door het geweldige boekje Rupsje Nooitgenoeg, maar natuurlijk heeft hij nog veel meer boeken op zijn naam staan. Tien kleine rubbereendjes is zijn nieuwste boek. Hierin volg je tien rubbereendjes die tijdens een transport in de zee belanden. Allemaal komen ze op een andere plek terecht, een van de eendjes sluit zich zelfs aan bij eem moedereend en haar jongen.

Tien kleine rubbereendjes - Eric Carle
Uitgeverij Gottmer Kinderboeken
ISBN 90 257 3964 4
14,95 euro

De eerste vijf jaar is een boekje voor ouders die graag de ontwikkelingen en belevenissen van hun kleine kinderen vast willen leggen. Je kunt er van alles in kwijt, van de geboortedag tot aan de eerste schooldag. Natuurlijk is er ook de nodige ruimte voor foto's. Wat ook heel leuk is, is om dit boekje in te vullen voor je kind en het hem of haar cadeau te doen wanneer het op kamers gaat later of wanneer het zelf kinderen krijgt bijvoorbeeld.

De eerste vijf jaar - Lenny Duijvelaar en Anjo Geluk
Uitgeverij M.O.M.
ISBN 90 269 6590 7