Interview: Soulfly

Ik concludeerde het al in mijn review over Dynamo Open Air 2004, maar Max vindt het ook zonde dat Dynamo tegenwoordig maar één dag is: "Ik zal het altijd houden als herinnering. De eerste keer met Sepultura was al geweldig, maar toen we met Nailbomb voor 120.000 mensen speelden was het helemaal super. Ik had zoiets nog nooit gezien in mijn leven. Misschien dat het volgend jaar beter is, laten we het hopen. Dynamo is altijd een speciale plek geweest, niet alleen voor Nederland, maar overal. Bands praten er nog steeds over, ze beschouwen Dynamo nog steeds als een grensverleggend festival."

Na het uitbrengen van '3' tourde Soulfly aan één stuk door over de hele wereld. Meteen daarna doken ze de studio in voor de opnames van 'Prophecy'. Ik vroeg me af of Max niet moe wordt van alles. "Nee, integendeel zelfs. Een vriend van me zei onlangs dat enkele recensies van de laatste paar optredens repten over het feit ik weer op een kind lijk op het podium. Ik vind het echt heel erg fijn om weer terug te zijn met een nieuw album. 'Prophecy' voelt zelfs aan alsof het mij een nieuw leven heeft gegeven. Ik ben gestopt met drinken, nog niet straight-edge, maar ik ben ook gestopt met drugs en focus me nu alleen nog maar op mijn muziek. Ik speel beter, ik zing beter, ik ben nog steeds zo gek als een deur, maar de hele band is nu heel erg sterk. Het is echt het tegenovergestelde, natuurlijk ben ik moe na een optreden, maar daarbuiten ben ik erg energiek."

Het vele touren heeft ervoor gezorgd dat Max op veel verschillende plekken is geweest, en daar haalt hij ook zijn inspiratie vandaan. "Ik vind het fijn om op veel verschillende plekken te zijn, want daardoor proef je de sfeer van andere plaatsen en dat inspireert je. 'Refuse/Resist' komt bijvoorbeeld van de achterkant van een t-shirt dat ik iemand zag dragen toen ik in New York was. Een zwarte gozer droeg een shirt van één of andere groepering waar 'Refuse Resist' op stond. Dat vond ik een erg gave titel voor een nummer en het is één van de beste songs van Sepultura geworden."

Max heeft met Soulfly vaker van bandleden gewisseld dan van onderbroek. De enige redelijke constante factor is drummer Roy Mayorga, die weer terug is bij de band. Dat komt door het feit dat Soulfly Max' visie is op een band, een band die verandering inhoudt. "Dat zorgt ervoor dat de muziek ook verandert, maar toch bij de roots blijft. Het eerste gedeelte van 'Prophecy' is meer richting de roots van Soulfly dan ooit, de Metal van mij die mensen zo goed vinden. Het andere gedeelte is echter heel erg experimenteel, iets waar veel mensen bang voor zijn om te doen." Er waren aardig wat negatieve reacties op het geëxperimenteer van Soulfly op 'Prophecy', maar Max is niet bang dat hij daardoor fans kwijtraakt. "Het leven is toch te kort om me daar druk over te maken, en zolang de muziek die ik maak uit mijn hart komt en het in mijn ogen goed is, ben ik nergens bang voor. Als ik ook maar enige vorm van twijfel heb over iets dat ik maak komt het ook niet op het album terecht. Er is namelijk aardig wat materiaal wat niet op het album is gekomen omdat ik het niet goed genoeg vond. Het is volgens mij zelfs zo dat mensen eigenlijk van mij iets totaal onverwachts verwachten, wat best cool is."

'Prophecy' is in ieder geval niet zo experimenteel geworden met als doel mensen de band van Max met Sepultura te laten vergeten. "Ik analyseer niets, als ik muziek schrijf denk ik helemaal nergens aan, ook niet aan wat ik voorheen voor muziek heb gemaakt. Muziek maken is een heel natuurlijk proces met als basis de riff. We beginnen altijd met een riff waar we omheen bouwen. Ik denk ook altijd vooruit, als ik bezig ben met het maken van het album ben ik al aan het nadenken over een volgend iets. We moeten progressie maken, iets wat sommige bands niet kunnen doen. Die zitten vast in het verleden en ik voel me vereerd dat ik zowel oud materiaal als nieuw materiaal kan spelen waar het publiek en ik er net zoveel plezier uithalen."