Interview: Incubus

We bevinden ons in een cafe in Amsterdam, waar de aanwezige pers zojuist voor het eerst het nieuwe album van Incubus, A Crow Left Of The Murder, te horen heeft gekregen. De eerste indrukken zijn zonder meer positief, maar toch is dit album anders dan verwacht. Op diverse (Amerikaanse) websites werd namelijk gesproken van een 'experimenteel album', maar dit hoorde ik er zelf niet helemaal aan af.

Mike Einziger, gitarist van Incubus, kan zich er niettemin wel in vinden. Einziger: "Volgens mij is dat album zeker experimenteler dan albums die we in het verleden hebben gemaakt, al is ieders perceptie van wat 'experimenteel' is natuurlijk anders. Waar ik, als gitarist, op de vorige albums wat meer een basis bood voor de melodieën en teksten, wilde ik er op dit album zelf wat meer uitspringen."

Dit is dan ook duidelijk te horen op het nieuwe album, bijvoorbeeld in het nummer Sick, Sad Little World, waarin Einziger met schitterende solo's bewijst een gitarist van topniveau te zijn.

Wanneer je, zoals jullie al miljoenen albums hebt verkocht, is het dan makkelijker om een experimenteler album als deze te maken?
Einziger: "Ik denk niet dat het daar iets mee te maken heeft. Voordat we dit album gingen maken, hadden we al besloten dat we niet in herhaling wilden vallen. Een nummer van ons, genaamd Drive, was bijvoorbeeld erg succesvol op de radio. Maar we hebben nooit in gedachten gehad dat we nog eens zo'n nummer moeten maken, om dat succes weer te evenaren. Het 'succes hebben met de muziek' is niet de belangrijkste reden waarom we dit werk doen. Maar natuurlijk is er niks mis met het maken van een nummer dat op de radio wordt gedraaid, zo lang je het nummer maar niet met die intenties schrijft."

De vraag is echter of het voor een band als Incubus nog wel een eer is om succes te hebben in de hitlijsten, omdat meer dan de helft hiervan uit voorgeproduceerde muziek bestaat, die veelal zo uit de computer is komen rollen. Einziger ziet het dan ook meer als een extra'tje: "We hadden nooit verwacht zoveel succes te hebben, maar nu het ons toch is overkomen zien we dat als een bonus."

Het vorige album, Morning View, is opgenomen in een reusachtige villa in Malibu. Was dat bij het nieuwe album ook het geval?
Einziger: Dit nummer is gewoon in een normale studio opgenomen, haha. Voor het schrijven van de nummers hebben we wel een klein huisje gehuurd, in de bergen vlakbij onze woonplaats. Zo konden we ons afzonderen en werden we door niemand gestoord. Daarnaast zijn we ook ongeveer een maand aan het schrijven geweest in mijn woonkamer, wat erg makkelijk was voor mij natuurlijk. Het opnemen van de plaat gebeurde in de studio van onze producer Brendan O'Brien in Atlanta, Georgia. Ook daar hebben we ons helemaal afgezonderd van de buitenwereld en zo konden we het grootste deel van het album binnen twee weken opnemen."

In April komen we weer naar Nederland, waar we een show spelen in Amsterdam.

'A Crow Left Of The Murder' is het eerste album dat zonder bassist Dirk Lance werd gemaakt. Hij verliet de band en werd vervangen door Ben Kenney, die afkomstig is van The Roots. Einziger: "We hadden als band eerst geen idee hoe we hier mee om moesten gaan. We hadden nog nooit met een andere bassist dan Lance gespeeld! Natuurlijk is het eigenlijk een negatieve situatie als je je normale bassist moet missen, maar ik denk dat wij dit hebben omgedraaid in een positieve situatie. Ben is namelijk een formidabele bassist en heeft een grote bijdrage geleverd aan de muziek op dit album, wat volgens mij ons beste album ooit is geworden. Hij kan echt met alle instrumenten overweg, dus ook met gitaar. Ik denk zelfs dat ik qua gitaarspel ondergeschikt ben aan hem."

Op de Nederlandse Incubus website stond een bericht dat je twee weken bezig bent geweest met een nummer dat 22 minuten duurt. Dit nummer staat echter niet op het album.
Einziger: "Dat klopt, hoewel het nummer nog lang niet af is. We hebben delen ervan opgenomen, maar verder is er nog niets mee gedaan. Waarschijnlijk gaan we het nummer aan het begin van volgend jaar afronden en dan gaan we er een film van 22 minuten bij maken. Deze film gaan we uitbrengen op DVD, die ook in Europa uit gaat komen."

Een soort lange videoclip dus?
Einziger: "Nee, dat niet: het wordt veel abstracter en conceptueler. Ook de muziek die erbij hoort wordt erg experimenteel. We zijn daarover nog druk aan het discussiëren."

Incubus is de komende weken even thuis, maar begint in februari weer met touren. Einziger: "In April komen we weer naar Nederland, waar we een show spelen in Amsterdam. Daarnaast spelen we in de zomer hopelijk op een aantal festivals, ook in Nederland. Hoewel we nog niets hebben gepland, is het zeker iets waar we naar uitkijken."