Game Review: Nintendo GameBoy Player

Ik kan meteen met de deur in huis vallen en zeggen dat de GBA Player goed werkt. De games zien er allemaal strak uit en erg duidelijk. Van tevoren twijfelde ik nog even over de kwaliteit, ik dacht dat de resolutie voor de spellen te laag zou zijn, en de graphics dus wat pixelig over zouden komen, maar dit is niet het geval gelukkig. Door de in te stellen opties, die eerder besproken zijn, kan voor elke tv de juiste beeldkwaliteit ingesteld worden waardoor het er op iedere tv goed zou moeten uitzien.

Het geluid klinkt via de tv natuurlijk beter dan via de ingebouwde speaker in de GBA, het klinkt helemaal als een natte droom als je de Cube op een stereo hebt aangesloten. Het lijkt allemaal wat voller te klinken dan, minder blikkerig. Ik kan niet wachten tot de eerste GBA titels met Dolby Digital gereleased worden

Je kan uiteraard ook met meerdere mensen tegelijk gamen, maar helaas alleen met de titels die multiboot ondersteunen (dan kun je met maximaal vier spelers spelen terwijl je maar één cartridge nodig hebt).

Nu even over de besturing. Er zijn drie manieren om je games te spelen, namelijk met je gewone Cube controller, met een speciaal voor de GBA player ontworpen controller en met een (via Cube - GBA link kabel) aangesloten GBA (SP). De eerste optie, de standaard Cube controller, is niet fijn. Er zit bijvoorbeeld geen select knop op, die knop wordt nu toegewezen aan X en Y. Dit is heel erg vervelend bij GBA spellen omdat je anders gewend bent. Een aangesloten GBA is wel okay, mits het de gewone is, en niet een SP. Bij de SP zit het klepje namelijk in de weg op deze manier vind ik. Het voelt een beetje onnatuurlijk aan, kijken naar je tv en spelen met de SP in je hand. Wat dat betreft voelt de standaard GBA wat natuurlijker aan als controller.
De speciale controller, een Hori Digital Controller, heeft een beetje het uiterlijk van een SNES controller. Ikzelf gebruik vooral deze controller, hij heeft een select knop en dezelfde schouderknoppen als een GBA en voelt natuurlijk aan bij het spelen. Nu lijkt het, als je bijvoorbeeld een SNES remake speelt, nét alsof je weer old skool op je SNES aan het spelen bent. Dit gevoel zal bij de wat oudere gamer zeker voor wat nostalgie zorgen.

De GBA Player is nu al een tijdje uit (sinds Juni 2003) en in twee vormen te koop; als losse accessoire (adviesprijs ¤ 59.95 ) en in een bundel met een GameCube erbij (adviesprijs ¤ 149,- ). Het is een verplichte aankoop als je naast GameCube games ook veel GBA games speelt. Een groot scherm kijkt nogal veel prettiger dan een klein scherm, en de kwaliteit van de games is net zo goed in het groot als in het klein. Het enige dat jammer is, is dat hij alleen in het zwart verkrijgbaar is.

De Nintendo GameBoy Player krijgt van mij een 9.

Kom ook eens in het Games and Consoles Forum discussiëren over de GBA Player.