Film Review: The Italian Job

The Italian Job is entertainment, niet meer en niet minder. Vooral gezien de cast had ik persoonlijk meer van deze film verwacht. Het is zeer zeker een aangename film om naar te kijken, maar geen van de acteurs spettert ditmaal van het doek af. Het feit dat Edward Norton door zijn contract verplicht was in deze film te spelen, valt vrij duidelijk te merken. Ook Wahlberg doet z'n best, maar kan op geen enkel moment in de film het karakter of de charmes van Michael Caine uit het origineel evenaren. Donald Sutherland zet een sterke rol neer in het begin van de film, maar gezien zijn vroege dood kan je er niet meer van zien. Verder komen er nog een paar kleine doch interessante personages door het verhaal heen wippen zoals Skinny Pete en Wrench.

Het verschil tussen het origineel en de remake is enorm, zoals ik al zei. In feite hebben ze gewoon een interessant stukje uit het origineel gepakt en dat omgetoverd tot een heel nieuwe film. Ik vind dan ook dat ze het beter een andere naam hadden kunnen geven aangezien je de film nu telkens blijft vergelijken met het origineel wat het eigenlijk geen recht doet. Het hele verhaal is, ondanks dat het gejat is, gewoon goed.

De actie is van topkwaliteit. De balans tussen actie en verhaal is heel goed naar mijn mening. Allerlei vervoersmiddelen wisselen elkaar af wat voor een onderhoudende film zorgt. En natuurlijk is het gewoon een genot om te kijken naar een spectaculaire achtervolgingsscène met in de hoofdrollen drie mini's en een helikopter.

Al met al geef ik deze film een 8.

Details:Verenigde Staten, 111 minuten
Genre:Misdaad/Actie