CD Review: Cradle Of Filth - Damnation And A Day

De opzet van het album is redelijk standaard Cradle Of Filth. Een onheilspellend intro en outro en tussen de nummers door ook wat keyboard-/koorstukken die de CD een naargeestige sfeer bezorgen.

Na het intro knalt de CD er lekker in met The Promise Of Fever. De hoge grunts van zanger Dani Filth klinken weer als vanouds. Wat echter opvalt is dat de drummer wat drumlessen lijkt te hebben genomen. Zijn dubbele basstukken (wat ik altijd een minder punt van hem vond) zijn er een stuk op vooruit gegaan. Het is nog steeds niet van het niveau van de vorige drummer Nick Barker, maar het klinkt erg goed. De CD gaat door met Hurt And Virtue, meteen mijn favoriete nummer, vooral het begin is geweldig, het riffje, het drumwerk en de zang loopt hier zo goed samen. Het daarop volgende An Enemy Led The Tempest is één van de zwaardere nummers van het album.

Dan dient zich de eerste intermission voor, Damned In Any Language, een lekker profetisch gesproken tekst over Satan, voorafgegaan door koorgezang, waarna door wordt geknald met Better To Reign In Hell. Het intro van Serpent Tongue, met het keyboard en de basloop, is geweldig. Het achtergrond koor vult het geluid aardig op, de CD klinkt een heel stuk voller hierdoor. Na Carrion is het tijd voor de tweede intermission; Mordant Liquor Of Tears. Het koor en de bombastische orkestmuziek erachter is prachtig.

Door naar Presents From The Poison-Hearted, een heerlijk ragnummer. Ook hier weer lekker drumwerk. Zoals de titel van het volgende nummer, Doberman Pharaoh, doet vermoeden heeft dit nummer een Oosterse klank. Heel apart, maar wel gaaf. De gitaren in Babalon A.D. zijn superlaag gestemd, waardoor de riff lekker duister overkomt. De laatste intermission, A Scarlet Witch Lit The Season, volgt, het laatste gedeelte van de CD is begonnen.

Dani Filth is niet de enige zanger in Cradle Of Filth, ze hebben ook een achtergrondzangeres die in Mannequin het voortouw neemt. Thank God For The Suffering is een relatief rustig nummer, maar het laatste nummer van de CD, The Smoke Of Her Burning compenseert het rustige ruimschoots, lekker raggen dus. De CD eindigt, zoals het een waar Cradle Of Filth album betaamt, met een onheilspellend uitro, End Of Daze, een leuk apocalyptisch einde.

Damnation And A Day is voor mij nu al één van DE albums van 2003. Niet alleen hebben de heren van Cradle Of Filth hun beloftes waargemaakt wat betreft de productie, de CD zelf steekt ook ongelofelijk goed in elkaar. Het geluid is heel erg 'vol', het drumwerk is er erg op vooruit gegaan en ik ben helemaal verliefd op het koor. Geweldige plaat!

Tracklist:
1. A Bruise Upon The Silent Moon (2:04)
2. The Promise Of Fever (5:56)