Film Review: From Hell

Voor wie niet bekend is met het werk van Allan Moore en Eddy Campbell zal wat volgt op deze pagina als een spoiler overkomen. Het is echter niet mogelijk een goed oordeel over From Hell te vormen als we de bron buiten beschouwing laten.

Daar waar Moore en Campbell kiezen voor een inktzwarte weergave van het victoriaanse Engeland van 1888 is de film verworden tot een overgeromantiseerde weergave van deze periode. De film zit vol met bloedrode hemels met inktzwarte wolken, verregende kinderkopjes, die de film welliswaar een mooi gefilmde stijlvolle uitstraling geven, maar die haaks staat op het verhaal dat Moore en Campbell schreven.

De sterkste momenten uit de novell zitten niet in de film. Gezien de opzet van de film is dat niet verbazend, maar het doet het verhaal wel schade aan. In de novell vraagt koningin victoria aan een trouwe onderdaan (toch maar even geen naam noemen)op gedistingeerde wijze of hij de dames op een lijst die zij hem geeft tot zwijgen wil brengen. Deze scene en enkele krachtige verwijzingen hiernaar uit de novelle zijn opgeofferd om de spanning in de film kunstmatig hoog te houden. Dat het verhaal daardoor fundamenteel verkracht wordt is voor de hughs broers kennelijk geen bezwaar geweest.

Ondanks dat de novell bijna net zoveel schade heeft opgelopen door de hughs broertjes, als de hoertjes door Jack the Ripper, is de film op zichzelf wel een geslaagd werk geworden. Als je het verband tussen de novell en de film loslaat, hou je een boeiende film over, die op visueel vlak veel doet denken aan Seven.

De hughs broertjes spelen met snelle scene overgangen, korrelig gefilmde scenes, en interessante visuele effecten om een gestileerde onbehaaglijke sfeer te scheppen. Jack gaat in rook op als hij wegloopt bij na een verse moord, en zijn ogen worden inkt zwart als zijn identiteit eindelijk bekend wordt. Het wordt af en toe wat overdreven, maar het zet wel de sfeer van de film.

Johnny Depp en Ian Holm zijn absoluut de sterren van deze film, en van de hughs broertjes kan niet worden ontkend dat ze over een flinke dosis talent beschikken, dat ze ook op deze film hebben losgelaten. Het is niet de film geworden die ik gehoopt had te zien na het lezen van Moore en Campbell's "From Hell", maar aangezien ik de kans klein acht dat veel van de bezoekers van deze film het ooit gelezen hebben, laat ik het niet meewegen in het oordeel, hoe zwaar me dat ook valt.