Detroit: Become Human

Detroit: Become Human wordt een emotionele achtbaan vol liefde en haat. Want wat maakt ons mensen nou menselijk? Wanneer kun je nog spreken over een mens als een robot precies ach kan gedragen als een mens, kan denken als een mens, emoties voelt als een mens en vooral denkt dat hijzelf een mens is? 

Detroit speelt zich af in 2038 in een wereld waar androids een wezenlijk onderdeel lijken van de wereld. Net zoals auto’s, mobiele telefoons en facebook maken droids nu onderdeel uit van onze maatschappij. Droids worden ingezet als leraar, als baliemedewerkster, als schoonmaker. Daar zitten positieve punten bij, maar ook negatieve punten. Alle taken die wij mensen niet meer willen doen, laten wij nu doen door droids. Zo zien we in een van de momenten dat droids gewoon te koop zijn in een Mediamarkt, worden geactiveerd als een mobiele telefoon, een naampje krijgen en dan mee naar huis worden genomen waar ze als goedkope werkster en kinderoppas worden ingezet. Hierdoor verliezen sommige mensen hun baan. Klinkt bekend toch?

Er is steeds meer interactie tussen mensen en Androids. Ze werken samen, kunnen als lustobject worden ingezet, maar ook als docent. Door deze interactie worden de droids zich er steeds meer van bewust van het feit dat ze op de wereld worden gezet door mensen om als mens te dienen. Daardoor beginnen sommige droids zich ook te gedragen als mensen, ze krijgen bewustwording, ze gaan keuzes maken gebaseerd op hun eigen emoties. Het gaat zelfs zo erg, dat er droids opstaan en zich gaan verenigen tegen de voormalige ‘slavendrijvers’, de mensheid. Dat is natuurlijk niet cool en aangezien zelfs Stephen Hawking daar ons voor heeft gewaarschuwd, maakt de mens droids die op zoek gaan naar rebellerende en zelfdenkende droids. 

In Detroit draait het niet om de gameplay, maar om de keuzes die jij maakt als speler. Net zoals in Heavy Rain is het niet de gameplay wat de game zo uniek maakt, maar de hoeveelheid keuzes die je kunt maken tijdens het spelen. Niet alle keuzes (en acties) lijken op het eerste gezicht heel spannend, maar later in het verhaal komen deze opmerkelijk terug. Soms zijn ze zo subtiel en goed uitgekozen door Quantic Dreams, dat ze echt overeen komen met hoe jij over bepaalde dingen nadenkt. Het leuke dit keer is, is dat je direct de gevolgen kan zien van je keuzes. Aan het einde van elk hoofdstuk worden de keuzes en acties van jou als speler weergegeven. Hiermee kun je dus direct zien welke gevolgen dit (of juist niet!) heeft gehad. Dit ging soms wel tot acht vertakkingen diep en sommige scenes hadden meer dan vijf eindes.

Net zoals in Heavy Rain zijn er drie verhaallijnen die door elkaar afspelen en op het einde samenkomen. Je speelt met Marcus: de droid die later de groep militante droids gaat leiden. Kara: een droid voor in het huishouden en Conner: een geavanceerde droid die op zoek gaat naar droids die niet meer goed functioneren. Alle drie de verhaallijnen hebben direct invloed op elkaar. Conner kan bijvoorbeeld een droid arresteren, waardoor Marcus hem later niet toe kan voegen in zijn groep. Uiteindelijk komt het allemaal bij elkaar, afhankelijk van de door jou gemaakte keuzes.

Detroit speelt op sommige punten echt in op je gevoelens. Sommige onderwerpen zijn realistisch, dat ze zo uit het nieuws kunnen gegrepen zijn. Echter, het blijft wel een game van developer Quantic Dream, er zitten ook mindere leuke dingen in. Zo begin je de game echt als een robot waarvoor hij bedoeld is. Ik heb er zelf een hekel eraan om de was op te vouwen, eten te koken, het huis opruimen etc. Waarom zou ik het dan wel in een videogame doen? Zo goed is de game dus! Ik snapte ineens waarom de droids in opstand kwamen. Detroit speelt zoveel op je gevoelens in, en je merkt het pas als het te laat is.

 

Detroit: Become Human heeft er alle schijn van om een waardige opvolger te worden van Heavy Rain en Beyond: Two Souls. Natuurlijk gaat deze game ook zijn quarks hebben en zit het bordenvool quick time events, maar dat is inherent aan dit soort games. Je speelt Detroit: Become Human voor het verhaal en dat gaat zeker snor zitten.