Anno 2070

Hoewel Anno 1404 ook een vorm van facties kende, heeft zijn opvolger nu de mogelijkheid om er één te kiezen bij het begin van de game. The Tycoons of The Eco’s zijn erg verschillend van elkaar en het bijbehorende volk heeft, zoals vergelijkbaar met Anno 1404’s Occident en Orient-volken, ook andere interesses en behoeften. Hoewel beide volken een ander idee hebben van milieu, wijst Mathon erop dat ze met Anno 2070 absoluut niet een politieke boodschap willen opdringen. Er is wel een eco-meter, die aan zou geven hoe goed je voor het milieu zorgt, maar beide extremen hebben zijn voor- en nadelen. Anno 2070 lijkt hiermee wel een nieuw niveau van diepgang aan te boren.

Anno 2070Anno 2070

Ook kunnen we weer neutrale facties verwachten, zoals de Sultan in Anno 1404. Kaulbach toont een groot vliegdekschip dat doet denken aan een drijvende kerstboom, vol met neonborden en dieren. The Black Market is één van de neutrale spelers die je kan bezoeken om goederen en items te verhandelen. De kans is klein dat deze neutrale handelspost de enige is in de game, en Piraten zoals Anno 1404's Corsairs zullen natuurlijk weer van de partij zijn.

Natuurlijk is er geen Anno zonder een plaag of een orkaan of twee. We zien echter Anno 2070‘s idee van een ramp: een olieplatform staat in de hens en de tanker die is aangemeerd vat eveneens vlam. Terwijl de vieze olievlek zich over het water verspreid drijft de brandende tanker onbestuurbaar richting een andere platform, met alle gevolgen van dien. Dit keer is het volgens Mathon mogelijk om rampen te voorkomen in plaats van te bestrijden. Hoe, is nog niet bekend, maar zo scheelt dat vast wat stress terwijl je speelt.

Anno 2070Anno 2070

Uiteindelijk zien we waar het allemaal om draait in de Anno-games: de grote stad, met witte gebouwen en een gigantisch monument in het midden. Overal vliegen vliegtuigjes rond en soms zie je een politievoertuig voorbijzweven met felle zwaailichten. De piepkleine poppetjes lopen af en aan, en op de bovenste verdieping van het monument houden ze een breakdance-wedstrijdje. Mathon legt uit dat we naar een Eco’s-stad kijken, met gebouwtjes van verschillende civilisatieniveaus. Later in de game kun je ook gebouwen maken van de andere factie dan degene die je aanvankelijk gekozen hebt, omdat later in de game gevraagd wordt om goederen die alleen de alternatieve factie kan fabriceren. Zo kun je op zoek gaan naar een ideale balans in je speelstijl. Mathon geeft als voorbeeld dat je de vervuiling van de Tycoons tegen kan gaan door een ozone-zeppelin van de Eco’s te bouwen. Het ziet er op het grote scherm scherp en uiterst gedetailleerd uit, en Mathon belooft ons DirectX 11-support en andere high-end grafische hoogstandjes zoals tessellation.

Anno 2070Anno 2070

We kunnen in deze Anno weer het populaire volledig aanpasbare Continious (oneindige) Game spelen en er zullen ook een campagne en scenario’s beschikbaar zijn. Het starten van een game is ietwat anders dan het vlaggenschip waarmee je begint bij Anno 1404. Je begint namelijk met een zogenaamde Ark, een vlot dat in- en uitgeklapt kan worden en dienst doet als een beweegbaar begin-warenhuis. Een opgewonden geroezemoes stijgt op in de kleine kamer; dit gaat nieuwe gameplay opleveren. Op de vanzelfsprekende vervolgvraag, of oorlog nog steeds in het spel zit, antwoord de ontwikkelaar van Related Designs positief: “Ja, er is zeker nog een mogelijkheid om oorlog te voeren. Jouw Ark kan niet vernietigd worden, behalve tijdens de campagne, maar je gebouwen en steden wel. Nu we luchtvoertuigen introduceren, zal het wel interessante gameplay opleveren.”

Als Anno-fan was ik verkocht bij het aankondigen van de titel, maar ik was enigszins huiverig dat ze Anno 1404 uit het oog zouden verliezen in hun poging vernieuwend over te komen. Zoals het er nu naar uitziet blijkt die angst ongegrond, en kunnen we komende winter weer genieten van Anno 2070 zoals hij bedoeld is; een vernieuwende citybuilder die zijn roots niet uit het oog lijkt te verliezen.