Anno 2070

Anno 2070

‘Your people are longing for company’. ‘Your people are suffering from hunger’. Jouw volk: alles draait om de bewoners van het eiland dat zojuist is gekoloniseerd. Ze eisen gezelschap, voedsel en luxe-goederen. Al gauw meren schepen vol met kruiden, edelmetalen en gereedschappen aan in jouw drukbezochte haven, en verkoop je twintig ton tapijten aan een vrolijke Sultan. De leerlooierijen vragen geraffineerd zout om kleren te kunnen maken en warenhuizen halen constant vers geproduceerde goederen op. In de Anno-games is het allemaal nodig om de veeleisende boeren, partizanen en edellieden in je groeiende stad van alle gemakken te voorzien.

De Anno-serie is wellicht één van de beste citybuilding-games die momenteel verkrijgbaar is en heeft al verschillende jaartallen beslagen: Anno 1602, Anno 1503, Anno 1701 en het meest recente Anno 1404: Dawn of Discovery. Zie je al een patroon? Alle getallen in het jaartal zijn opgeteld altijd negen. Voordat de redacteuren het zaaltje mochten betreden om ‘Project X’ te bekijken, werd er daarom druk gespeculeerd over de volgende Anno-iteratie. Anno 1305 leek ons niets, dus moest het in ieder geval in de toekomst plaatsvinden.

Anno 2070Anno 2070

Uwe Mathon van Related Designs en Ronald Kaulbach van Ubisoft (ook bekend bij Blue Byte, de studio verantwoordelijk voor The Settlers) verwelkomden ons enthousiast in dit kleine kamertje in het Manhattan Hotel in Rotterdam. Op een groot scherm laten ze ons de nieuwe game zien, die na een korte introductie van Mathon Anno 2070 heet en in de winter van 2011 uitkomt. Als Anno 1404-fan was ik aanvankelijk sceptisch; er leek weinig aan Anno 1404 te verbeteren. Maar met het zien van de realtime beelden verdwenen mijn twijfels als sneeuw voor de zon. Anno 2070 lijkt inderdaad overeen te komen met Mathons omschrijving van hun nieuwe game: ‘Het is Anno 1404, maar dan met veel, veel meer features.’

Anno 2070 is een stadbouw-game net zoals zijn voorgangers, met de nadruk op bouwen en behoeftevoorziening in plaats van oorlog. Mathon heeft het aan het begin van de hands-off presentatie meteen over ‘facties’, terwijl we de eerste beelden zien van een eiland dat is volgepropt met vervuilende fabrieken, jaknikkers en robots die hout kappen. Dit is volgens de man van Related Designs een industrie-eiland van de factie genaamd ‘The Tycoons’, die uit zijn op geld verdienen en niet zo veel om het milieu geven. Tussen de vieze fabrieken staan grote digitale schermen en vliegen er luchtvoertuigen af en aan.

Anno 2070Anno 2070

Opeens verandert Ronald Kaulbach van Ubisoft, die achter de knoppen zit van de real-time demonstratie, de omgeving. We zien felgroene bossen en grote windmolens, terwijl een zeppelin boven al het groen zweeft. De Eco’s doen overduidelijk hun naam eer aan. Mathon vertelt dat deze factie meer begaan is met hun leefomgeving, en hebben daarom bijvoorbeeld windmolens voor de krachtvoorziening. De vliegende ballon blijkt een heuse ozon-zeppelin te zijn, die schijnbaar gebaseerd is op een echt werkend ontwerp dat we best eens in de toekomst kunnen zien.