Smart- en fitnesswatch flink in trek

Smartwatches en zogeheten health- en fitnesstrackers worden steeds populairder in Nederland. Dat blijkt uit cijfers die marktonderzoeker GfK vrijdag bekendmaakte. Ten opzichte van het derde kwartaal vorig jaar is de verkoop van de innovatieve apparaten in het afgelopen kwartaal meer dan verdubbeld.

De verkoop van mobiele accessoires zoals headsets en opladers groeide met 20 procent. Ook bij de huishoudelijke apparaten was vernuft in combinatie met 'health' een drijfveer voor omzetgroei. Stoomovens vonden gretig aftrek, getuige de plus van 50 procent. Ook 'vetarme' friteuses, sapcentrifuges, citruspersen, bloeddrukmeters, digitale thermometers en personenweegschalen bleken volgens GfK veel populairder dan een jaar geleden.

De totale omzet van winkels die geen voedingsmiddelen verkopen steeg in het derde kwartaal met 2 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Boek
Naast innovatie en gezondheid won ook het ouderwetse boek aan populariteit. Daarmee zette de groei van een kwartaal eerder door. Ook kleding en schoenen en doe-het-zelfartikelen wonnen aan populariteit. Ook werd meer geld uitgegeven aan entertainment, zoals een digitaal tv-abonnement of het downloaden van muziek. Aan zogeheten streamingdiensten werd 29 procent meer uitgegeven.

Aan toerisme, consumentenelektronica, foto en IT werd in de drie maanden tot september juist minder geld uitgegeven ten opzichte van een jaar eerder.

Smart- en fitnesswatch flink in trek
Smart- en fitnesswatch flink in trek (Foto: ANP)