ACM vindt energierekening consument onduidelijk

Het is voor consumenten niet duidelijk genoeg hoe hun energierekening is opgebouwd. Hierdoor blijven veel huishoudens bij duurdere energiebedrijven. Dat stelt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) woensdag in Het Financieele Dagblad.

ACM is in gesprek met energiebedrijven over transparantie van energieprijzen, aldus de krant. Binnenkort volgen er nieuwe regels en afspraken, om de opbouw van de prijs voor consumenten inzichtelijker te maken.

"Consumenten moeten het aanbod van hun energieleverancier eenvoudig kunnen lezen en begrijpen", stelt ACM tegenover het FD. De onduidelijkheden zijn volgens de waakhond de reden dat niet veel Nederlanders overstappen van aanbieder.

Op energierekeningen wordt nu niet altijd de basisstroomprijs apart gespecificeerd. Hierdoor is voor klanten niet te zien of zij bijvoorbeeld de recente daling van de prijs op de energiemarkt wel krijgen doorberekend. Flinke kortingen in het eerste jaar maken het ook niet makkelijk voor klanten om aanbieders te vergelijken.

Verder wordt geschoven met de vastrechtkosten, de kosten per aansluiting. Energiebedrijven kunnen die zelf vaststellen. Als een energiebedrijf stunt met het energietarief maar hoge vastrechten hanteert, kunnen huishoudens met een laag tarief alsnog duurder uit zijn, aldus de zakenkrant.