Lageropgeleide winkelt weinig online

Laagopgeleiden kopen veel minder vaak spullen op internet dan hoogopgeleiden. Van de hoogopgeleide internetters heeft 93 procent wel eens online gewinkeld. Onder laagopgeleiden ligt dat percentage op 68, blijkt uit maandag gepubliceerd onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Van de 12,5 miljoen internetgebruikers in Nederland, hadden er vorig jaar 2,1 miljoen nog nooit online iets gekocht, oftewel zeventien procent. Het percentage is de laatste jaren wel afgenomen. In 2009 had een kwart nimmer een webwinkelaankoop gedaan, in 2005 45 procent.

Het CBS heeft deze keer geen onderzoek gedaan naar de reden om online niets te kopen. In 2011 gaf een meerderheid aan dat men een voorkeur had aan traditioneel winkelen, bijvoorbeeld om kleding in de winkel te kunnen passen.

Van de ruim tien miljoen internetgebruikers die wel eens online iets heeft gekocht, doet een steeds hoger dat ook vaker. Het percentage frequente online shoppers, die drie maanden voorafgaand aan het onderzoek een online aankoop hadden gedaan, steeg tussen 2012 en vorig jaar van 57 naar 61 procent. Het percentage minder frequente shoppers bleef vrijwel gelijk op 23 procent.