Utrecht bant oude auto's uit binnenstad
Utrecht wil nog voor 2015 oude auto's uit de binnenstad weren. Dieselwagens ouder dan acht jaar en benzinewagens ouder dan 12 jaar zijn dan niet meer welkom. De stad wil zo de luchtkwaliteit verbeteren, zegt een woordvoerder donderdag.
Nederland moet in 2015 aan Europese normen voor luchtkwaliteit voldoen. Utrecht heeft grote moeite die normen te halen. "Met deze maatregel zijn we in een klap op de helft van wat we nog binnen moeten halen", legt de woordvoerder uit. Het gemeentebestuur wil volgens hem het liefst een schonere lucht dan Europees is afgesproken. "Hoe schoner, hoe gezonder."
Duitsland heeft al strenge milieuzones voor de binnensteden. "De oudere auto's zijn daardoor in Duitsland minder gewild en worden voor een prikkie aan Nederlanders verkocht. Het zijn degelijke auto's dus je kunt er nog jaren mee rijden. Maar hierdoor importeren wij de Duitse luchtvervuiling."
Eerder probeerde Amsterdam oude auto's uit de binnenstad te weren, maar dat stuitte op zo veel verzet dat het plan sneuvelde. In Utrecht en Amsterdam worden nu alleen vervuilende vrachtwagens geweerd.
De oudere wagens worden in Utrecht niet meteen geweerd. "We gaan het opbouwen, bijvoorbeeld door eerst geen parkeervergunningen voor deze wagens meer te verstrekken."
De milieuzone is een van de plannen om de luchtkwaliteit te verbeteren. De plannen worden donderdag gepresenteerd. "Dit is het moment dat we aan de stad vragen: wat vinden jullie?"
Wethouder Frits Lintmeijer (GroenLinks) zei op Radio 1 dat goed is gekeken naar hoe het gaat in Duitsland, waar vervuilende auto's al langer uit binnensteden worden geweerd. "Daar is de maatregel juist goed voor de omzet in de binnensteden."
Wat een waanzin, zak es ff heel snel in de stront.
En ja, die bussen vervuilen vele malen meer dan de weinige auto's in de binnenstad.
Raaaaaaarrrrrr!!!!
Dus mijn oldtimer uit 1962, waar ik hooguit 1500 km per jaar mee rijd, mag niet, maar de Porsche Panamera van Mental Theo wel?
Schijten is het enige dat moet,
Dus het is de stront die er toe doet
Het is daar dus nog een stukje strenger dan in Utrecht!
Men vergeet dat die nieuwe auto's weliswaar schoner zijn maar die schone auto's moeten wel eerst geproduceerd worden. Dat levert ook vervuiling op.
Dit slaat nergens op.
[ Bericht gewijzigd door groenbladje op donderdag 28 juni 2012 @ 11:26 ]
De argumentatie voor de invoering van deze milieuregeling in Utrecht deugt dus ook nog eens niet.
Als ik met mijn auto naar het luie end moet om te bemiddelen aan de ene kant ( de andere kant hoeft nooit meer), moet ik daar toch op tijd kunnen komen.
Weet je hoeveel milieuschade de sloop van een 'oude' auto oplevert, en de productie en het transport van een nieuwe auto?
En bovendien: mensen kopen steeds grotere auto's wat ook niet goed is voor het verbruik en het milieu.
Weer dan alle auto's en maak openbaar vervoer goed en betaalbaar.
VW, wie anders?
En dan mag je daarbij uitgaan van een bromfiets die níet is opgevoerd.
En met het niet uitgeven van vergunningen dwing je mensen eigenlijk om hun auto buiten het centrum te parkeren of om een niewe auto aan te schaffen.
Wees dan consequent en laat geen enkele auto meer toe, alleen nog goederenverkeer (en ook dat alleen met vergunning)
Gelukkig waren de busbanen destijds al zo aangelegd dat ze makkelijk tot trambaan omgevormd kunnen worden.
Die zijn ook vervuilend ja, net als de brommertje, scootmobiels en rondvaartboten. Dat geeft alleen maar meer aan wat voor ontiegelijk kul voorstel het wel niet is. Kan ook niet anders dan dat het van iemand van Groenlinks afkomt.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken