Utrecht bant oude auto's uit binnenstad
Utrecht wil nog voor 2015 oude auto's uit de binnenstad weren. Dieselwagens ouder dan acht jaar en benzinewagens ouder dan 12 jaar zijn dan niet meer welkom. De stad wil zo de luchtkwaliteit verbeteren, zegt een woordvoerder donderdag.
Nederland moet in 2015 aan Europese normen voor luchtkwaliteit voldoen. Utrecht heeft grote moeite die normen te halen. "Met deze maatregel zijn we in een klap op de helft van wat we nog binnen moeten halen", legt de woordvoerder uit. Het gemeentebestuur wil volgens hem het liefst een schonere lucht dan Europees is afgesproken. "Hoe schoner, hoe gezonder."
Duitsland heeft al strenge milieuzones voor de binnensteden. "De oudere auto's zijn daardoor in Duitsland minder gewild en worden voor een prikkie aan Nederlanders verkocht. Het zijn degelijke auto's dus je kunt er nog jaren mee rijden. Maar hierdoor importeren wij de Duitse luchtvervuiling."
Eerder probeerde Amsterdam oude auto's uit de binnenstad te weren, maar dat stuitte op zo veel verzet dat het plan sneuvelde. In Utrecht en Amsterdam worden nu alleen vervuilende vrachtwagens geweerd.
De oudere wagens worden in Utrecht niet meteen geweerd. "We gaan het opbouwen, bijvoorbeeld door eerst geen parkeervergunningen voor deze wagens meer te verstrekken."
De milieuzone is een van de plannen om de luchtkwaliteit te verbeteren. De plannen worden donderdag gepresenteerd. "Dit is het moment dat we aan de stad vragen: wat vinden jullie?"
Wethouder Frits Lintmeijer (GroenLinks) zei op Radio 1 dat goed is gekeken naar hoe het gaat in Duitsland, waar vervuilende auto's al langer uit binnensteden worden geweerd. "Daar is de maatregel juist goed voor de omzet in de binnensteden."
En ik ben sowieso tegen het benadelen van minder bedeelden.
In Mekka
Dat is pas leuk
Fuck the EU serieus
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
De mensen die dit soort plannen bedenken denken blijkbaar echt totaal niet na.
Kom dan met een grens op uitstoot oid . Niet op basis van leeftijd. Echt te idioot voor woorden.
Dat komt omdat benzineauto's nauweljks schoner zijn geworden. Katalysator en injectie zijn er al zo'n 20 jaar en een auto van 15 jaar oud is dan ook nauwelijks tot niet viezer dan een nieuwe benzineauto. Diesel was vroeger wel véél vervuilender maar tegenwoordig wat minder.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
Wat je doet is simpelweg productie stimuleren en het slopen van een oude auto, wat vele malen vervuilender is dan het rijden van een oudere auto.
Maar ja, productie/sloop gebeurt niet in de binnenstad...
T'is allemaal economische stimulering, niks milieu....
I won't go down in history, but I will go down on your sister...
Freedom is just another word for missing someone...
Satisfaction is the death of desire...
Ik heb zelf me erg verdiept in de kwestie toen Amsterdam hier mee kwam, ik woonde slechts 50m in de binnen ring en mocht met mijn classic mini niet eens meer naar mijn ondergrondse garage. De schadelijke uitstoot van de auto was echter een stuk lager dan b.v. de BMW uit 1998 van mijn collega (inmiddels wel wat ouder, toen nog binnen de regels).
Het is belachelijk hoe ze die paar % die een auto uitstoot proberen te redden van hun ideale plan terwijl er veel grotere veroorzakers zijn die ook prima aan te pakken zijn.
Beetje rare wetgeving
Laat me niet lachen!
Gaan ze nu ook de oudere diesellocomotieven van de goederentreinen verbieden?
Gaan ze nu ook over Utrecht vliegende jumbojets verbieden die op Schiphol moeten landen en die voor de landing vaak brandstof lozen?
Wat de stad Utrecht zou moeten doen is hele grote parkeerplaatsen tussen Amersfoort en Utecht, en tussen Amsterdam en Utrecht aanleggen en alle mensen die Utrecht in willen met een speciale pas Utrecht binnen laten.
n dan liefst zo'n pasje wat door zonlicht degenereert en uiteenvalt tot het binnen een paar maanden als meststof vor de natuur zal kunnen dienen.
Zou het daarmee leefbaarder worden in Utrecht?
Ik zou er nooit meer komen, een stad door idiote bestuurders bestuurd daar wil ik niet zijn, hooguit zou ik er langs rijden.
Wat zal Utrecht nu schoon blijven net als Amsterdam.
Het vervangen van een hartstikke goede auto is anders ook niet bepaald een vooruitgang voor het milieu...
http://gis.uba.de/Website/umweltzonen/umweltzonen.php
Echt, die milieu-terreur begint belachelijke vormen aan te nemen
Vrouwen trekken aan de touwtjes.
In Mekka
Dat is pas leuk
Dat gaat het hier ook worden, geen enkele politieke partij, zelfs niet GL, zet zich serieus in voor het milieu, het is alleen een trucje om meer belasting te kunnen heffen. Zo eindigt het hier ook, wil je in Utrecht rijden dan moet je een milieusticker kopen...
En daarnaast worden de nieuwe motoren steeds minder vervuilender.
Edit:
Nog even om bij te voegen.
Motoren helpen ook bij het fileprobleem en de parkeerproblemen.
Aangezien ze niet in de file staan maar er tussendoor kunnen rijden zijn ze in de spits al mileuvriendelijker als auto's die moeten wachten.
Qua parkeren, er kunnen veel meer motoren bij elkaar staan dan auto's.
En die 250CC motoren zeker.
foto
Bron: Febiac: http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=636
Daarnaast, wonen er niet veel studenten in de stad?
Die rijden meestal in die oude auto's, hoe moeten die dat dan gaan doen?
[ Bericht gewijzigd door lipjes op donderdag 28 juni 2012 @ 09:25 ]
Dus verstreng de APK-keuring en verbied auto's met een vervuiling van x (meting van vervuiling ipv discriminatie op leeftijd). Prima. Maar ga niet bitchen over milieuzones.
Daarnaast is CO2 natuurlijk geen vervuiling, maar het meest milieuvriendelijke product van de verbranding van koolwaterstoffen.
Het gaat vooral om CO, CxHy, roet (vooral bij oudere diesels, dat scheelt echt enorm met begin jaren 90), NOx, enz.
-Catbert: Evil director of HR
Okee CO2 produceren ze wel, maar dat valt niet onder luchtvervuiling.
2 takt vervuild velen malen meer dan een 4 takt motor.
Maar zoals eerder gezegd, het is meer om de economie te boosten dan de vervuiling tegen te gaan!
In 2015 krijgt heel nl weer een fiets
En dat lijstje wat je noemt is dus een handjevol zones rondom Stuttgart en in het Ruhrgebiet. Precies zoals ik het zei.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
En die walm blijft ook lekker hangen tussen de gracht wanden.
Maar ik nodig ze van harte uit om het te doen, ik weet zeker dat het inderdaad veel beter is voor de economische situatie in deze stad als iedereen met een oudere auto er niet meer komt
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken