Winst KPN halveert

Telecombedrijf KPN heeft in de eerste drie maanden van dit jaar zijn winst met ruim de helft zien dalen. Dat maakte het bedrijf dinsdag bekend. Oorzaak is het veranderende gedrag van consumenten. Die maken steeds meer gebruik van sociale media en applicaties als Whatsapp om te communiceren, ten koste van bellen en sms'en. Daardoor nemen de inkomsten van KPN af.

De nettowinst voor KPN kwam in de eerste drie maanden van 2012 uit op 288 miljoen euro, 51 procent minder dan de 591 miljoen euro die het bedrijf boekte in het eerste kwartaal van vorig jaar. De winst daalde onder meer zo sterk vanwege een eenmalige belastingbate van 150 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2011. De omzet van KPN daalde in het eerste kwartaal minder sterk, met 1,4 procent naar 3,19 miljard euro, van 3,24 miljard in dezelfde periode in 2011.

Daarnaast meldt KPN dat het zijn reorganisatie in 2013 wil afronden, twee jaar eerder dan gepland. Bij de reorganisatie worden vier- tot vijfduizend banen geschrapt. Een van de andere bezuinigingen die het bedrijf op de rol heeft staan, is een besparing van de kosten van het hoofdkantoor met dertig tot veertig procent volgend jaar.

KPN maakte verder bekend zijn investeringsprogramma te versnellen. Het bedrijf pleegt investeringen ter waarde van ruim twee miljard euro in onder meer zijn vaste en mobiele netwerken. Door het versnelde investeringsprogramma verwacht het bedrijf betere prestaties van zijn Nederlandse telecomactiviteiten in de tweede helft van het jaar.

In het buitenland boekte KPN overigens wel goede resultaten met zijn mobiele activiteiten. In Duitsland en België groeide de omzet met respectievelijk 4,2 en 11 procent. KPN had eind maart 23,1 miljoen klanten in Duitsland en 4,3 miljoen in België.


Winst KPN halveert (Foto: Novum)