ANP krimpt en vernieuwt; alle fotografen eruit

Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) slankt de nieuws- en fotoredactie volgend jaar af met 33 volledige arbeidsplaatsen, 15 procent van het totale personeelsbestand. De ingreep is noodzakelijk vanwege dalende oplages en advertentie-opbrengsten bij kranten en bezuinigingen bij de publieke omroep.

Volgens algemeen directeur Erik van Gruijthuijsen is het ANP-nieuws en beeldmateriaal "massaal op websites, smartphones en tablets te vinden, maar levert het weinig op omdat de ANP-klanten er op digitaal vlak weinig mee verdienen."

Het ANP neemt onder meer afscheid van alle fotografen in vaste dienst en gaat uitsluitend nog met freelancers werken. "De prijs van fotomateriaal verkeert in een vrije val", aldus Van Gruijthuijsen. "Vakorganisaties als NVF en NVJ waarschuwen daar al langer voor. Maar het ANP, als de grootste opdrachtgever in deze sector, kan niet langer wachten op een kentering ten goede. We moeten nu maatregelen nemen."

Ook de nieuwsredactie schakelt meer en meer over op freelance medewerkers. Volgens ANP-hoofdredacteur Marcel van Lingen is dat een geschikte methode om, naast de afslanking van het ANP, ruimte te maken voor nieuwe producties en tevens de erkende kwaliteit van het ANP te behouden. "We starten, naast de vertrouwde nieuwsproducten van het ANP, ook met berichtgeving over entertainment. En we gaan, op verzoek van een aantal grote klanten, op maat gemaakte reportages maken," aldus de ANP-hoofdredacteur.

Volgens Van Lingen is kopieergedrag in de mediasector een extra probleem voor het nationale persbureau. "Links en rechts worden onze spullen gekopieerd, zonder bronvermelding overgenomen en in een enkel geval brutaal doorverkocht: voor een koopje. Toch blijven wij vasthouden aan een goede nieuwsvoorziening en aan kwaliteitsjournalistiek."