Quantic Dream: "Games zijn qua opbouw net porno"

In een interview met Gamasutra deed Quantic Dream oprichter David Cage een opvallende uitspraak over games. Deze zijn volgens hem in het algemeen prima te vergelijken met porno in de manier waarop de zijn opgebouwd. Cage zei dit naar aanleiding van een vraag over de game Uncharted. De vraag was of ze een beetje dezelfde richting in gingen met Heavy Rain met betrekking tot de voice-overs, welke in Uncharted door echte acteurs waren ingesproken.

Er is een groot verschil. Ik vond de game prachtig, en de game had een aantal erg interessante aspecten, maar de game was gestructureerd als een videogame. Je krijgt een beetje verhaal, dan wat actie, dan weer wat verhaal, dan actie, etc. Net als in pornofilms als je er over nadenkt.

Pornofilms zijn opgebouwd op dezelfde manier, behalve dan dat de actie verschillend is, maar de structuur is hetzelfde. De meeste games zijn op die manier gemaakt. Het is een ding om een geweldige cutscene neer te zetten, zelfs als het in real-time is. Het is een heel andere tak van sport om het verhaal te vertellen, terwijl je aan het spelen bent, waardoor het verhaal niet verteld hoeft te worden met cut-scenes. Het wordt verteld door de gameplay. Je hebt geen acteerprestaties nodig in cut-scenes, je hebt interactieve prestaties nodig.

In het interview geeft Cage verder nog zijn visie op games, hij vindt dat ze te veel gericht zijn op tieners en te weinig op volwassenen. Hij zou graag diepere en betekenisvollere content zien in plaats van de standaard helden die elke game heeft. Dit wil hij bereiken met Heavy Rain. Voor het volledige interview kun je hier terecht.