Philips keert terug in de gamesindustrie

Philips begeeft zich weer in de gamesindustrie met een nieuwe techniek, amBX. Gamers zullen met amBX de games nog realistischer beleven door randapparatuur die warmte kan uitstralen, wind kan simuleren en licht kan uitstralen in verschillende kleuren



Vier jaar is Philips bezig geweest met deze techniek. amBX zal niet werken met alle games, de ontwikkelaar moet hier wel rekening mee houden. Een voorbeeld van wat er mogelijk is: lampen kunnen de kamer in allerlei verschillende kleuren verlichten, ventilatoren kunnen berg-winden simuleren, en de hitte die wordt uitgestraald kan gelijk staan aan vijandig vuur.

amBX zal als eerste verschijnen op de PC, maar de bedoeling is dat het uiteindelijk ook op de consoles zal verschijnen. Philips is op dit moment in onderhandeling met randapparatuur-producenten om een groot aantal producten op de markt te brengen die gebruik zullen maken van deze techniek. Er zijn nog geen namen bekend, maar ze zeggen dat ze in gesprek zijn met werelds beste producenten.

De verwachting is dat volgend jaar september de eerste producten en software uitkomt die gebruik maken van amBX. Ongeveer vijf games zullen eind volgend jaar gebruik maken van de techniek. amBX zal ook gebruikt worden voor films en TV. Maar Philips heeft besloten om eerst de game-wereld in te stappen omdat de games-industrie zo interactief is en gewend is om met randapparatuur te werken. Philips wil volgend jaar met demo's de consument zien te overtuigen van de techniek en zorgen dat amBX een nieuwe standaard wordt.