Je WWW bijwerken op de plee

Dat de wc allang niet meer gebruikt wordt om alleen je behoefte te doen is wel bekend. Sommigen bellen of sms'en, anderen lezen een krantje of een tijdschrift. Tegenwoordig wordt de mobiele telefoon ook gebruikt om te Hyven of actief te zijn op andere sociale netwerken zoals Facebook en LinkedIn. Hierin neemt de Nederlandse man een voorsprong, circa vier procent is op het toilet actief.

Vodafone heeft een onderzoek gehouden onder ruim elfhonderd Nederlanders in de leeftijd van zestien tot negenendertig jaar. Hieruit blijkt dat het gebruik van de mobiele telefoon toeneemt als het gaat om activiteiten te ontplooien met betrekking tot de genoemde sociale netwerken. Bijna een kwart van de Nederlanders gaf aan de mobiele telefoon hier al voor te gebruiken, één derde hiervan zegt dit in de toekomst vaker te gaan doen. 

De favoriete tijden en/of plaatsen om actief te zijn, zijn in het openbaar vervoer, fietsend of lopend (dertien procent), in bed (tien procent) en de auto (vijf procent). Zeventig procent van de ondervraagden verstuurt berichtjes en updates, achtentachtig procent leest ze. Ruim één derde werkt zijn status bij en circa een kwart bekijkt de profielen van relaties. 

Van de ondervraagden bezoekt ongeveer de helft dagelijks wel de sociale netwerksites. Een kwart van hen kan het niet laten om meerdere keren per dag te kijken. Van de sociale netwerken is Hyves ronduit het meest populair, vierentachtig procent bezoekt deze site. Facebook staat op de tweede plaats met twintig procent. Twitter moet het doen met nog geen vier procent. 

Ook is duidelijk geworden dat de mannelijke bezoekers vooral zakelijk bezig zijn op sociale netwerken, vrouwen daarentegen meer voor het plezier. Op LinkedIn bijvoorbeeld is haast vijfentwintig procent van de mannen actief tegenover slechts tien procent van de vrouwelijke ondervraagden. 

Met dank aan riesjdabietsj en SenArt voor de submit.