Proefritten HSL van start
De NS begint vandaag met proefritten op het spoor van de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam. De komende tijd vinden vijfhonderd testritten plaats op het noordelijke deel van de HSL-Zuid. Tijdens de laatste fase van de testperiode, medio oktober, zullen ook reizigers in de treinen plaatsnemen.
De testritten vinden plaats tussen 07.00 en 23.00 uur volgens een realistische dienstregeling, meldt NS Hispeed, dat de testen uitvoert in samenwerking met spoorbeheerder ProRail. Elk eerste rit van de dag vertrekt vanaf Amsterdam Centraal Station. De bedoeling is om de dagelijkse praktijk zo veel mogelijk te benaderen. Zowel de dienstregeling als het nieuwe beveiligingssysteem wordt getest.
Hoe lang de testfase precies duurt, is nog niet bekend. De HSL-opstartdatum van 1 oktober die minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) onlangs in de Tweede Kamer noemde, wordt in ieder geval niet gehaald.
De HSL-Zuid verkort de reistijd van Amsterdam naar Rotterdam van 65 naar 42 minuten. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam wordt teruggebracht tot 27 minuten. Op het traject wordt met 160 kilometer per uur gereden in plaats van de 140 kilometer per uur op het overige spoor. Het zuidelijk deel van de HSL-Zuid voegt Breda, Antwerpen en Brussel toe als bestemming. Dit deel van het traject is nog niet getest.

Foto bij: Proefritten HSL van start (foto: DAG)
Es bedarf keiner Psychoanalyse, um festzustellen, dass das Leben ein einziger Friedhof gescheiterter Pläne ist!
edit: typo
Italiaanse Treinen, brrrr...
foto
beste medeFok!kers, hoe kan ik een plaatje laten zien?
edit: bedankt Metro2005
Blessed are the weird people (poets, misfits, writers, mystics, painters, troubadours) for they teach us to see the world through different eyes
Ben benieuwd of die 160km/u nou zovee lzoden aan de dijk zet en het opweegt tegen het extra stroomverbruik.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
wat ze wel even vergeten te vertellen is dat je A moet reserveren voor de HSL en dat men B de concurrentie (ook ns) uitschakelt door de intercity's af te schaffen, je kunt straks nog met de sneltrein (via haarlem ) tussen rotterdam en amsterdam en naar schiphol zelfs alleen met een stoptrein. Oh en C de hsl zal fors duurder zijn. Oh en D alternatieven bv op de route naar antwerpen/brussel zullen er helemaal niet zijn (zou het toeval zijn dat klm deels eigenaar is van de treinlijn die brussels airport een stuk populairder zou kunnen maken)
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
over zo'n kort stukje is de winst door harder rijden beperkt, niet stoppen is veel aantrekkelijker.
HSL is pas bij afstanden 200 plus echt veel sneller
10 minuten sneller is toch geen 50% extra prijs waard
Daarna krijgen we dat lelijke mormel op de baan....
Vliegen is nog altijd sneller.
Het traject Roosendaal-Antwerpen-Brussel is ook nog niet (helemaal) klaar zodat pas tussen Brussel-Parijs deze hoge snelheid gereden wordt.
Tijd Amsterdam-Parijs neemt zo wel af met een klein uur (van 4 naar ruim 3 uur).
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
Het hele dorp staat te trillen als er zo'n (test) trein langskomt...
Ook lekker dat hij precies in een bocht om ons heen gaat, zodat we extra lang kunnen genieten van de herrie!
x
foto
De NS wordt dus een directe concurrent van de Thalys?
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
En dan liever de ICE-3 dan de Thalys, want die eerste is nog een stuk mooier van binnen. Rijd ook nog ietsje comfortabeler.
De tijdswinst wordt trouwens gedaan doordat de HSL Den Haag links laat liggen. Iets wat meer mensen zouden moeten doen, omdat Den Haag dit soort projecten toch altijd weer net niet laat lukken.
Ik denk het niet.
En naar steden als Parijs al helemaal niet, want daar liggen de vliegvelden veel te ver buiten de stad.
Nee hoor, op deze korte afstanden is de trein echt véél efficiënter dan het vliegtuig, zeker als je in de buurt van Amsterdam of Rotterdam woont.
Het nieuwe normaal: Op een terrasje behandeld worden als een tyfuslijder en dankbaar zijn.
Je hebt veel sneller vertraging
De tijd die het geduurt heeft om die HSL aan te leggen is belachelijk, maar geen uitzondering, want zo gaat het hier met alles.
Bovendien hadden ze dat hele traject onder de grond moeten leggen, zodat geen kostbare ruimte verloren gaat en er ook geen, of minder, bochten in het traject hoeven te zitten.
Nu zitten we met een dure, brede streep, door het toch al volle nederlandse landschap, en tegen de tijd dat ie operationeel is, is die hele HSL al veroudert.
Achterstandspolitiek, en volslagen on-innoverend.
What?!
It's an inanimate fucking object.
You're an inanimate fucking object!!!
Hier staat dat ze wel 250-300 km/u gaan rijden op bepaalde stukken. En nou opeens weer 160? Is er weer een of andere milieu-organisatie geweest die het heeft tegengehouden ofzo?
De foto van mijn eerdere reaktie toont een Testmodel van AnsaldoBreda (italiaanse fabrikant). Deze word momenteel in Tsjechië getest.
De NS heeft deze treinen besteld en wil er in de toekomst op de HSL mee rijden.
ik zal een andere 'NS gekleurde' foto plaatsen:
foto
broertje 'Japanese Bullet Train' edit:
foto
Blessed are the weird people (poets, misfits, writers, mystics, painters, troubadours) for they teach us to see the world through different eyes
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken